fot. twitter.com/MGMiZS_GOV_PL

Port Gdańsk szuka w Singapurze inwestorów dla Portu Centralnego

Port Gdańsk aktywnie szuka inwestorów, m. in. w Singapurze, dla mającego powstać w Gdańsku Portu Centralnego. W Singapurze trwa polska misja gospodarcza – poinformował wiceprezes Portu Gdańsk Marcin Osowski.

Wyjaśnił, że to właśnie Port Gdańsk zainicjował i zorganizował misję gospodarczą Singapore Maritime & Business Mixer.

Marcin Osowski dodał, że Port Gdańsk aktywnie szuka nowych inwestorów i kontrahentów dla Portu Centralnego, a organizacja misji w Singapurze była naturalnym wyborem dla gdańskiego portu. Singapur jest bowiem jednym z największych portów azjatyckich i jednym z najważniejszych centrów finansowych i logistycznych świata. Stąd też pochodzi największy operator i inwestor w gdańskim porcie – singapurska grupa PSA International. W maju br. PSA wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju oraz IFM Global Infrastructure Fund zakupiło największy terminal kontenerowy w Polsce – DCT Gdańsk.

Wiceprezes poinformował, że Port Gdańsk zaprezentował podczas misji największy projekt inwestycyjny z branży portowej w Europie, czyli Port Centralny. Przedsięwzięcie to zakłada rozbudowę obecnej infrastruktury portowej, a także dodanie ponad 19 km nabrzeży użytkowych, 9 nowych terminali i 8,5 km falochronów. Inwestycje te mają przełożyć się na wzrost przeładunków w gdańskim porcie do 100 mln ton rocznie w ciągu 10 lat.

Ocenił, po zakończeniu inwestycji Port Gdańsk ma szanse stać się nie tylko największym portem, ale również najprężniej działających centrum logistycznym Europy Wschodniej.

”Wybór Singapuru wiąże się z przejęciem przez największego operatora kontenerowego na świecie singapurską grupę, PSA International, gdańskiego terminala DCT, a także z okazji 50 rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską i Singapurem” – powiedziała  Ewa Kłos, główna organizatorka ze strony Zarządu Morskiego Portu Gdańsk polskiej misji. Dodała, że misja została zorganizowana dla polskich przedsiębiorstw związanych z gospodarką morską oraz spółek skarbu państwa. W wydarzeniu wzięły udział m.in. KGHM Polska Miedź, Lotos Oil, LOT Cargo, Invest in Pomerania oraz kilkanaście mniejszych podmiotów z Polski i Singapuru.

Kłos dodała, że jest to pierwsza inicjatywa Portu Gdańsk w kraju, będącym centrum gospodarczym Azji Południowo-Wschodniej. Poinformowała, że patronat nad wydarzeniem objęła Ambasada RP w Singapurze, gościem specjalnym wydarzenia był minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, zaś partnerem merytorycznym – Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

„Port Gdańsk ma ambicję zdobycia dominacji na Morzu Bałtyckim, a do tego potrzebujemy rozwijania kontaktów handlowych w najbardziej rozwijającym się regionie świata, czyli w Azji. Współpraca z PSA Group pozwala zintensyfikować te wysiłki oraz przedstawiać Port Gdańsk, polską branżę morską, a szerzej również region Europy Środkowej, jako niezwykle ważny łącznik pomiędzy Azją i Europą Zachodnią. Możemy wreszcie wykorzystać nasze położenie i szybko modernizującą się infrastrukturę. To również okazja do zaprezentowania ambitnych zamierzeń inwestycyjnych, takich jak Port Centralny, największa inwestycja w infrastrukturę morską w Europie” – powiedział prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Singapore Maritime & Business Mixer składał się części konferencyjnej, podczas której polskie i singapurskie przedsiębiorstwa przedstawiały swoje doświadczenia oraz wskazywały obszary do współpracy. Dyskutowano o trendach branży morskiej i światowego handlu. Jednocześnie wraz z PAIH polscy uczestnicy mieli możliwość spotkań z przedstawicielami biznesu Singapuru w formule b2b. Łącznie w wydarzeniu wzięło udział niemal 200 przedstawicieli polskiego i singapurskiego biznesu.

Port Gdańsk planuje zrealizować Port Centralny z wykorzystaniem formuły Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Prace nad koncepcją zagospodarowania Portu Centralnego trwały około roku. W maju b.r. zaprezentowano jego ostateczną koncepcję. Zakłada ona budowę nowego portu, który miałby powstać w sąsiedztwie gdańskiego półwyspu Westerplatte.

Jak Osowski, Port Centralny obejmuje około 1400 ha akwenu i 410 ha powierzchni lądowej. W ramach przedsięwzięcia przewidziano budowę dziewięciu terminali, czterech obrotnic oraz trzech torów podejściowych. Inwestycja zakłada też budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. W porcie mają znaleźć się m.in. dwa nowe terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich.

Inwestycja ma kosztować ok. 12 mld zł, a pierwsze terminale mają pojawić się w 2029 r. Konkretne roboty budowlane poprzedzi m.in. przygotowanie szczegółowej koncepcji programowo-przestrzennej. Równolegle z tymi pracami zarząd portu ma czynić starania w celu pozyskania kontrahentów.

PAP

drukuj