W porcie w Gdańsku cumuje największy kontenerowiec na świecie

21 tys. 413 kontenerów 20-stopowych może zabrać na pokład największy obecnie statek kontenerowy na świecie OOCL Hong Kong, który w środę zacumował w terminalu DCT w Gdańsku. Jednostka o długości prawie 400 metrów jest w dziewiczym rejsie.

„Terminal kontenerowy DCT jest jedynym terminalem nad Bałtykiem mogącym obsługiwać tak duże jednostki kontenerowe” – powiedział podczas uroczystości z okazji zawinięcia do portu w Gdańsku największego obecnie statku kontenerowego na świecie prezes zarządu DCT Gdańsk Cameron Thorpe. Zwrócił uwagę, że „wielkość statku wskazuje na rozmiar i skalę światowej wymiany handlowej oraz jak ważne jest dla każdego kraju, aby w tym handlu uczestniczyć”.

Zaznaczył, że dzięki połączeniom kolejowym z oferty linii oceanicznych zawijających do Gdańska może korzystać coraz więcej konsumentów i przedsiębiorców poza Polską.

„Część Europy, która w coraz większym stopniu obsługiwana jest przez DCT Gdańsk, charakteryzuje się największą dynamiką wzrostu gospodarczego na całym kontynencie” – dodał.

„DCT jest bramą do krajów Europy Środkowo-Wschodniej” – podkreślił.

Uczestniczący w uroczystości wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski powiedział, że „to jest fantastyczny dzień nie tylko dla portu i Gdańska, ale dla całej polskiej gospodarki morskiej, bo (…) ten statek pokazuje, że w Polsce potrafimy przyjąć i rozładować największe statki na świecie”.

„O sile ekonomicznej państw świadczy to, że mają miejsce, z którego mogą wysyłać w świat towary i mogą też przyjąć towary” – argumentował. Zapewnił, że polski rząd „będzie rozwijał infrastrukturę dostępową do polskich portów zarówno od strony lądu jak i od strony morza”.

Dyrektor zarządzający na Polskę armatora OOCL Alina Mach powiedziała, że OOCL Hong Kong będzie regularnie pływał na trasie Azja-Europa w ramach serwisu LL1 i zawijał także do Gdańska. Armator OOCL jest częścią Ocean Alliance, skupiającego też linie żeglugowe APL, CMA-CGM, COSCO, Evergreen i współpracującego z DCT Gdańsk.

Podała, że serwis LL1 jest obsługiwany przez 11 statków, z których sześć należy do OOCL.

„To, że będą to największe jednostki i będą one przypisane do tego serwisu świadczy o zaangażowaniu firmy w rynek polski” – zaznaczyła. Statki serwisu będą zawijać do Gdańska co tydzień, w każdy wtorek i wypływać w czwartek. Na trasie do Polski kontenerowce zawijają m.in. do portów: Shanghai, Ningbo, Xiamen, Yantian i Singapore.

„Może przewozić wszystko, co mamy w supermarketach, zaczynając od zabawek, przez ubrania, żywność” – wyjaśniła.

Poinformowała, że armator „analizuje już możliwość przesunięcia ładunków i przeładunków z portów w Hamburgu i Rotterdamie do Gdańska”.

„Obecnie do Gdańska przywozimy ładunki, które po przeładowaniu innymi serwisami są transportowane do portów Kotka w Finlandii i Sankt Petersburg w Rosji” – dodała.

Powiedziała, że „aby zapewnić optymalne połączenia z łańcuchem dostaw serwis dodatkowo rozszerzył swoją ofertę o transport lądowy na terenie całej Polski, zgodnie z potrzebami klientów, eksporterów i importerów”. Oceniła, że „Gdańsk, Polska jest coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem dla dużych armatorów”.

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Greinke zadeklarował rozbudowę infrastruktury dostępowej: drogowej i kolejowej.

„Zrobimy wszystko, aby największe jednostki wpływały do Gdańsku i żeby port mógł świadczyć coraz szersze spektrum usług” – podkreślił.

Wiceprezes Zarządu DCT Gdańsk Adam Żołnowski przypomniał, że 10 lat temu, kiedy terminal rozpoczynał działalność, w pierwszym roku przeładował 4423 TEU (kontenerów 20-stopniowych – PAP).

„To tyle, ile dziś przeładowujemy w mniej niż jeden dzień” – porównał.

DCT Gdańsk jest największym polskim głębokowodnym terminalem kontenerowym. W 2016 roku przeładował prawie 1,3 mln TEU. Obecnie spółka zatrudnia ponad 800 osób. Pod koniec ubiegłego roku terminal DCT Gdańsk uruchomił nabrzeże T2, podwajając tym samym swoje możliwości przeładunkowe do 3 mln TEU.

Właścicielem DCT Gdańsk jest spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II – funduszu emerytalnego zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.

PAP/RIRM/TV Trwam News

drukuj
Tagi: ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl