Plan restrukturyzacji LOT

W Sejmowej Komisji Skarbu Państwa odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu dotyczącego prywatyzacji Polskich Linii Lotniczych LOT. Projekt umożliwi sprzedaż większościowego pakietu akcji przewoźnika.

Dotychczas Skarb Państwa był zobowiązany do zachowania pakietu 51 proc. akcji Polskich Linii Lotniczych LOT.

Podczas posiedzenia komisji, wiceprzewodniczący poseł Dawid Jackiewicz zauważył, że LOT znajduje się obecnie w katastrofalnej sytuacji, która jest wynikiem nieumiejętnych działań rządu i prezesów spółki.

– Mają zamiar sprywatyzować spółkę, którą przez ostatnich kilka lat Ministerstwo Skarbu Państwa nie umiało wyprowadzić z kryzysu. Od 2007 roku prezesi tej spółki, zarządy i rady nadzorcze nie potrafiły przeciwdziałać kryzysowi. Oczywiście odpowiedzialność często przerzucana jest na poprzedników lub na ogólnoeuropejski kryzys na rynkach lotniczych. Oto mamy sytuację, w której przez blisko 6 lat spółka generuje straty, wyprzedaje majątek, zatrudnia ekskluzywne renomowane spółki doradcze, kancelarie prawne za kwoty od 7 do 30 mln złotych rocznie, wymienia prezesów z częstotliwością mniej więcej raz na rok – i nadal spółka jest na skraju upadłości – powiedział poseł Dawid Jackiewicz.

Sytuację LOT-u ma poprawić plan restrukturyzacji, który do 20 czerwca ma być przesłany do Komisji Europejskiej. Plan zawiera m.in. rozwiązania dotyczące oszczędności na paliwie, optymalizację siatki połączeń, floty i zatrudnienia.

Wiceminister Skarbu Rafał Baniak przyznał, że plan ten nie jest doskonały, dlatego trwają prace nad jego poprawą. Stwierdził też, że w programie restrukturyzacji określony jest cel: rentowny model LOT w 2014 r.

Poseł Dawid Jackiewicz wskazywał jednak na brak konkretnych rozwiązań, które rzeczywiście poprawią sytuację LOT-u, a także na brak logiki w zapowiadanych działaniach.

– Czy sposobem na uratowanie tej spółki jest redukcja zatrudnienia? Zwolnienia 1/3 załogi – to sposób, żeby postawić ją na nogi? Ograniczenie siatki połączeń czyli najważniejszego, najistotniejszego elementu każdych linii lotniczych – to sposób na jej uratowanie? Pan przewodniczący powiedział, że to jest ambitny plan restrukturyzacji prowadzącej do prywatyzacji. Nie będzie restrukturyzacji, ponieważ zanim ta restrukturyzacja zostanie zrealizowana, spółka będzie już sprzedana. To mówią pan minister Budzanowski, pan minister Baniak i to mówi pan prezes Mikosz. Spółka w tym roku ma być sprzedana – to jest ambitny plan. To więc jaka restrukturyzacja? Ta restrukturyzacja zapowiedziana przez ministra Budzanowskiego miała trwać do końca 2014 roku. Będziecie restrukturyzowali spółkę w 100 proc. prywatną, sprzedaną? – akcentował poseł Dawid Jackiewicz.

RIRM

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl