PKN Orlen i PESA coraz bliżej budowy lokomotywy zasilanej wodorem
Bydgoska PESA i PKN Orlen są coraz bardziej zaawansowane w budowie lokomotywy na wodór. Pojazd – według zapowiedzi – ma być gotowy już w przyszłym roku.
Ogniwa wodorowe są jedną z najbardziej obiecujących technologii w transporcie kolejowym. W grudniu ubiegłego roku spółki: PESA i PKN ORLEN podpisały list intencyjny dotyczący współpracy przy stworzeniu pojazdu szynowego zasilanego wodorem. Prace nad lokomotywą idą w dobrym kierunku.
– Konfigurujemy pojazd wodorowy – konkretnie lokomotywę manewrową – i jesteśmy w tym zaawansowani. Poznajemy wymagania, zarówno techniczne, jak i organizacyjne. Staramy się od razu wpleść do tego projektu prace nad autonomicznym sterowaniem – mówił Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz S.A.
Po przygotowaniu pełnej specyfikacji, ruszy faza projektu i budowy.
– Chcemy widzieć lokomotywę wodorową przy pracy w 2021 roku – powiedział Krzysztof Zdziarski.
Wodór to jedno z kluczowych źródeł czystej energii wspieranych na poziomie UE jako element gospodarki zeroemisyjnej. Polska to z kolei jeden z największych producentów wodoru na świecie, m.in. właśnie za sprawą PKN Orlen, który w ramach grupy kapitałowej w procesie produkcyjnym wytwarza blisko 45 ton wysokiej jakości wodoru na godzinę.
– Orlen pracuje z wodorem na co dzień. Ropa naftowa to węglowodory, więc jest doświadczony przede wszystkim, jeśli chodzi o produkcję wodoru, o magazynowanie wodoru i infrastrukturę wodorową, co do tej pory było ogromnym wyzwaniem dla napędów wodorowych – podsumował Krzysztof Zdziarski.
Docelowo nowa technologia ma zostać wdrożona komercyjnie na dużą skalę również w pojazdach do przewozu osób.
TV Trwam News