Pałac Prezydencki: spotkanie ws. zmian w organizacji lekcji religii w szkołach
W Pałacu Prezydenckim odbyło się dziś spotkanie poświęcone kontrowersyjnym propozycjom zmian w organizacji lekcji religii w szkołach, jakie forsuje resort edukacji.
To było bardzo dobre, merytoryczne spotkanie. Tak posiedzenie Rady ds. Rodziny, Edukacji i Wychowania Narodowej Rady Rozwoju – jakie odbyło się dziś w Pałacu Prezydenckim – oceniają jego uczestnicy. Dotyczyło ono rozporządzenia, przygotowanego przez ministerstwo edukacji odnośnie zmian w organizacji lekcji religii w szkołach – wskazał przewodniczący rady, prof. Andrzej Waśko.
– Na tym posiedzeniu analizowaliśmy tę sytuację: to, co oznacza to rozporządzenie, a także jaki jest kontekst polityczny rozporządzenia w kilku aspektach – mówił prof. dr hab. Andrzej Waśko, przewodniczący Rady ds. Rodziny, Edukacji i Wychowania Narodowej Rady Rozwoju.
Na spotkaniu wyrażaliśmy także naszą troskę o lekcje religii w polskich szkołach – akcentował przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP, ks. bp Wojciech Osial.
– Podkreślaliśmy potrzebę jej obrony. Wybrzmiewało, że wymagamy, żeby było respektowane prawo; by nie było niepokojących, krzywdzących czy wręcz dyskryminujących postaw tych, którzy mają prawo do lekcji religii w szkole – zaznaczył duchowny.
Już dziś wiadomo, że w przypadku zmian dotyczących organizacji lekcji religii w szkołach, to właśnie prawo respektowane nie jest – zwrócił uwagę przewodniczący Krajowego Sekretariatu Nauki i Oświaty NSZZ „Solidarność”, Waldemar Jakubowski.
– Na spotkaniu padło bardzo dużo argumentów prawnych; zabezpieczenie, które zastosował TK też na to wskazuje. Wszelkie zmiany, które są przeprowadzane, jeśli chodzi o lekcje religii są niezgodne z przepisami prawa, przede wszystkim z Konstytucją, ale także z konkordatem – wskazał przewodniczący Krajowego Sekretariatu Nauki i Oświaty NSZZ „Solidarność”.
Lekcje religii w szkole mają swoje gwarancje ustrojowe – zaznaczył adwokat Jerzy Kwaśniewski z Instytutu na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris.
– To jedyny przedmiot, który jest konstytucyjnie zapewniony. Przedmiot, który ma swoje gwarancje w prawie międzynarodowym, nie tylko w konkordacie zawartym pomiędzy RP a Stolicą Apostolską, ale także w świetle orzecznictwa w Strasburgu, w systemie praw człowieka. Mamy prawo, my jako katolicy, jako prawosławni, jako przedstawiciele innych wyznań do tego, żeby państwo zorganizowało naszym dzieciom lekcje religii – mówił prezes Zarządu Fundacji Instytutu na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris.
Podczas spotkania zwrócono także uwagę na konkretne owoce, jakie dają lekcje religii w szkołach. Podkreślono ich ważny aspekt wychowawczy, a także wskazano na konsekwencje zmian dotykające zarówno uczniów, jak i katechetów.
TV Trwam News