fot. PAP/KSP

P. Gliński: Kolejne trzy odnalezione polskie dzieła sztuki to efekt pracy wielu osób

Kolejne trzy odnalezione polskie dzieła sztuki to efekt długiej i często żmudnej pracy wielu osób – powiedział w piątek PAP minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński. Jak dodał, systematyczna współpraca resortu z policją i innymi instytucjami pozwala osiągnąć właściwe efekty.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało w piątek, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy razem ze stołecznymi policjantami zabezpieczyli trzy obrazy zagrabione w czasie II wojny światowej z Muzeum Narodowego w Krakowie – „Ananas” J. Pankiewicza, „Pejzaż z okolic Neapolu” I. Trusza oraz „Portret Prezydenta Ignacego Mościckiego” K. Pochwalskiego.

Jak podkreślił wicepremier, odnalezione polskie dzieła sztuki „to efekt długiej i często żmudnej pracy wielu osób”.

„W Wydziale ds. Strat Wojennych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pracują profesjonaliści. Bez ich wiedzy, doświadczenia i umiejętności nie byłoby takich sukcesów, jak ten dzisiejszy” – powiedział Piotr Gliński.

Szef resortu kultury podziękował także funkcjonariuszom ze stołecznej komendy policji.

„To właśnie dobra i systematyczna współpraca Ministerstwa Kultury z policją i innymi instytucjami pozwala osiągać właściwe efekty” – stwierdził.

Jak dodał, dbałość o polskie dziedzictwo kulturowe jest jednym z priorytetów resortu kultury.

„Dzisiejsza informacja jest przykładem takiego działania. Cieszę się, że coraz częściej możemy informować o kolejnych odnalezionych polskich dziełach sztuki” – powiedział.

Według informacji przekazanych w komunikacie przez MKiDN, obraz Józefa Pankiewicza „Ananas” odnaleziono w styczniu 2018 r. Dzieło pochodzi najprawdopodobniej ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Obiekt trafił do Muzeum w 1928 r. W czerwcu 1940 r. został skonfiskowany przez okupacyjne władze niemieckie i przeniesiony do biur Generalnego Gubernatorstwa. Jego losy pozostawały nieznane aż do 2016 r., kiedy to dzieło zostało zidentyfikowane w jednym z albumów prezentujących twórczość Pankiewicza. W nocie katalogowej obiektu widniał dopisek: własność prywatna, Warszawa. Dzięki działaniom stołecznej policji udało się zlokalizować dzieło w jednej z warszawskich kolekcji prywatnych. Obecnie powołani zostali eksperci, których badania mają ostatecznie zweryfikować czy dzieło to jest tożsame ze stratą wojenną Muzeum Narodowego w Krakowie.

MKiDN podało, że dzieło Iwana Trusza „Pejzaż z okolic Neapolu” pojawił się w ofercie jednego z warszawskich domów aukcyjnych w marcu 2018 r. Dzieło zostało podarowane Muzeum Narodowemu w Krakowie pod koniec lat 30-tych XX w. przez Stanisława Badeniego, skąd zaginęło w czasie II wojny światowej.

Z kolei „Portret Prezydenta Ignacego Mościckiego” autorstwa Kazimierza Pochwalskiego został podarowany przez artystę Muzeum Narodowemu w Krakowie w 1934 r. Obraz został wówczas przekazany do dekoracji krakowskiego magistratu, gdzie stanowił ozdobę gabinetu prezydenta miasta. Portret pozostał tam do wybuchu II wojny światowej, nigdy nie powrócił do Muzeum, a jego dalsze losy pozostawały nieznane. Obiekt został wystawiony na sprzedaż przez jeden z warszawskich domów aukcyjnych w marcu br., gdzie zabezpieczyła go stołeczna policja.

Wszystkie trzy dzieła figurowały w bazie strat wojennych MKiDN.

Ministerstwo kultury przypomniało, że w ostatnim półroczu udało się odnaleźć cztery obrazy ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, zaginione podczas wojny. W listopadzie 2017 r. funkcjonariusze Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie zabezpieczyli obraz Maksymiliana Gierymskiego „Zima w małym miasteczku”. Dzieło zostało zaprezentowane 8 stycznia 2018 r. w galerii Muzeum Narodowego w krakowskich Sukiennicach.

„W czasie II wojny światowej z Muzeum Narodowego w Krakowie zrabowano blisko 120 dzieł malarstwa polskiego, które do dziś są poszukiwane. Są wśród między innymi obraz Juliana Fałata +Zaloty myśliwca+, Szymona Czechowicza +Święci Paweł i Jan uzdrawiający kalekę+ czy Władysława Jarockiego +Hucułka+” – napisano w komunikacie resortu kultury.

MKiDN zwróciło uwagę, że „kolejne zabezpieczone w ostatnim czasie obrazy mogą świadczyć o tym, że zabytki te nigdy nie opuściły kraju, padły zaś łupem powojennego szabru”.

PAP/RIRM

drukuj