fot. https://twitter.com/CPK_PL/

Otoczenie prezydenta elekta K. Nawrockiego rozmawia ze Stowarzyszeniem „Tak dla CPK” na temat aktualizacji tego projektu

Karol Nawrocki deklarował, że zaraz po zaprzysiężeniu będzie chciał ponaglić rząd w budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Projekt obywatelski będzie wymagał aktualizacji, bo opieszałość władzy oddala nas od inauguracji lotniska w 2030 roku. W tej sprawie otoczenie prezydenta elekta rozmawia ze Stowarzyszeniem „Tak dla CPK”.

Przed II turą wyborów Karol Nawrocki podpisał się pod postulatami Stowarzyszenia „Tak dla CPK”. Zobowiązał się do przypilnowania rządu, tak by inwestycja nie stała w miejscu.

– Pierwszą moją inicjatywą ustawodawczą, gdy zostanę prezydentem Polski, będzie inicjatywa powrotu do obywatelskiego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego – deklarował wówczas Karol Nawrocki.

Medialne doniesienia wskazują, że w ciągu pierwszych dwóch tygodni od zaprzysiężenia Karol Nawrocki, jako prezydent, może złożyć w Sejmie co najmniej 5 lub 6 projektów. Centralny Port Komunikacyjny jest w tych w planach. Może być częścią szerokiej propozycji określanej jako „Tak dla rozwoju”. Już w kampanii prezydent elekt łączył budowę CPK z rozwojem Polski powiatowej i gminnej. Po wyborach pozostaje w kontakcie ze Stowarzyszeniem „Tak dla CPK”, co potwierdził w rozmowie z redakcją „Informacji dnia” Mikołaj Wild.

– Wedle mojej wiedzy te kontakty ze stowarzyszeniem trwają, są intensywne i zmierzają ku przygotowaniu, aktualizacji projektu wniesionego wcześniej przez stowarzyszenie – zaznaczył Mikołaj Wild.

Stowarzyszenie przygotowało projekt obywatelski. Trafił on do Sejmu – poparło go 200 tys. osób. Regulacje – jeśli weszłyby w życie – pozwoliłyby kontrolować postępy przy inwestycji. Jednocześnie nakładały na rząd obowiązek wybudowania lotniska do 2030 roku. Już wiemy, że regulacja wymaga aktualizacji.

– Obecnie samo dotrzymanie przez obecne kierownictwo Centralnego Portu Komunikacyjnego terminów, które są wielokrotnie, powszechnie deklarowane, czyli otwarcia lotniska w roku 2032, z bólem serca należy zaakceptować – powiedział Mikołaj Wild.  

Przedstawiciel Stowarzyszenia „Tak dla CPK” ostrzega, że dziś deklarowany termin, czyli otwarcie lotniska w roku 2032, może być zagrożony, jeśli prace przy inwestycji będą wyglądały tak jak dzisiaj.

Jeżeli projekt nie zostanie umieszczony wystarczająco wysoko na liście priorytetów rządu, projekt będzie realizowany z narastającym opóźnieniem – zaznaczył Mikołaj Wild.

Równie mocno, co na dotrzymaniu terminu inwestycji, Stowarzyszeniu zależy na powrocie do jej pierwotnego kształtu, z koleją dużych prędkości sięgającą 250 km/h, by nie wykluczyć komunikacyjnie mniejszych miejscowości. Resort infrastruktury dalej trzyma się jednak wyższych prędkości. To z kolei otworzy przed inwestorami z zagranicy.

Ekonomista prof. Wojciech Piontek wskazał, że państwo powinno działać w sposób ciągły, a inwestycje muszą mieć charakter długoterminowy.

– Kolejne ekipy, podejmując nowe rządy, uważają, że zniszczenie całego dorobku poprzedników jest podstawowym i pierwszym celem. To tak nie powinno wyglądać – podkreślił prof. Wojciech Piontek.

Przeciąć może to zaangażowanie prezydenta elekta i jego wsparcie dla inicjatywy obywatelskiej. Już po wyborach Karol Nawrocki potwierdził, że CPK będzie jego pierwszą inicjatywą ustawodawczą.

TV Trwam News

drukuj