Min P. Czarnek: Chcemy merytorycznie pochylać się nad bardzo ważnymi sprawami dla przyszłości zawodu nauczyciela
Podwyższanie atrakcyjności zawodu nauczyciela oraz zwiększenie etosu tego zawodu – to cele, do których chce dążyć resort edukacji i nauki poprzez zmiany w Karcie Nauczyciela. Dziś zaprezentowano kierunkowe propozycje reformy.
29 kwietnia odbyło się spotkanie Zespołu ds. statusu zawodowego nauczycieli oraz pracowników oświaty. Spotkanie stacjonarne zaplanowano na 18 maja. Tydzień przed tym terminem, czyli dziś, resort zadeklarował przesłanie organizacjom związkowym oraz samorządowym kierunkowych propozycji zmian w Karcie Nauczyciela.
Żadne decyzje jeszcze nie zapadły. Chcemy rozpocząć konstruktywny dialog – podkreśla prof. Przemysław Czarnek, minister edukacji. Polityk przekazał, że zgodnie z zapowiedzią strony zainteresowane otrzymały dziś materiały ze szczegółami proponowanych zmian.
– Z tym większym zdziwieniem odebraliśmy dzisiejsze informacje organu prasowego Związku Nauczycielstwa Polskiego, który już sugeruje jakiś konflikt i nieporozumienia, krytykując dzisiejszą konferencję prasową ministra edukacji i jego najbliższych współpracowników. Mam apel do wszystkich organizacji związkowych i samorządowych: chcemy merytorycznie pochylać się nad bardzo ważnymi sprawami dla przyszłości zawodu nauczyciela. Nie chcemy żadnego konfliktu. Jeżeli Związek Nauczycielstwa Polskiego chce rozpoczynać tę dyskusję od wywoływania konfliktów, to bardzo proszę, aby nie uczestniczyć w tym spotkaniu za tydzień – mówi prof. Przemysław Czarnek.
Główne propozycje resortu edukacji to zmiana pensum, czyli czasu, jaki nauczyciel musi spędzić przy tablicy. Z tym ma się wiązać odpowiednia podwyżka wynagrodzeń oraz zwiększenie subwencji oświatowej. Ministerstwo proponuje także uproszczenie systemu awansu zawodowego.
Zuzanna Dąbrowska, Warszawa/RIRM/TV Trwam News