Małopolskie: otwarty węzeł drogowy w ciągu zakopianki w Poroninie

Po dwóch latach prac budowlanych w piątek otwarto węzeł drogowy w Poroninie. Powstały tu m.in. dwa mosty tunel i rondo. Dzięki inwestycji znacząco poprawi się dojazd popularną zakopianką pod Tatry. Na sobotę natomiast zaplanowano otwarcie nowego mostu w Białym Dunajcu w ciągu tej drogi.

„Zlikwidowaliśmy bardzo niebezpieczne skrzyżowanie. Z uwagi na skomplikowane skrzyżowanie drogi krajowej, czyli zakopianki, z drogą wojewódzką, drogami lokalny oraz torami kolejowymi często w tym miejscu tworzyły się korki i zdarzały się kolizję. To była długo oczekiwana i technicznie skomplikowana inwestycja. Powstałe tu dodatkowo ciągi piesze i rowerowe poprawią bezpieczeństwo oraz płynności ruchu w tym miejscu” – powiedział dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Pałasiński.

Inwestycja kosztowała około 50 mln zł, a budowa trwała dwa lata

Skrzyżowanie w Poroninie znajduje się przy połączeniu rzek Poroniec i Biały Dunajec, co skomplikowało przeprowadzenie tunelu. Ponieważ podziemna droga przebiega poniżej poziomu rzek, konieczna była budowa przepompowni, która w razie ulewnych opadów będzie odprowadzała wodę.

„To ważny dzień nie tylko dla Podhala, ale i dla całej Polski, bo tutaj przecież przyjeżdżają turyści z całego kraju i z zagranicy. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy święta i sylwestra zamierzają spędzić po Tatrami. Teraz ostatni odcinek zakopianki będzie można odbyć komfortowo i bez stania w korkach. To było trudne wyzwanie, ale dzięki wszystkim szczeblom administracji, począwszy od lokalnych gmin poprzez samorząd województwa małopolskiego, a skończywszy na najwyższych władzach państwowych, ta inwestycja mogła się szczęśliwie zakończyć” – mówił wicemarszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka.

Na sobotę zaplanowano otwarcie dla ruchu mostu w Białym Dunajcu w ciągu zakopianki, który wybudowano w ekspresowym tempie, bo prace zaczęły się w marcu bieżącego roku. Nowy most w piątek pozytywnie przeszedł próby obciążeniowe. Ruch na nim będzie się odbywał po tymczasowej warstwie bitumicznej, ponieważ warunki atmosferyczne nie pozwoliły na ułożenie warstwy docelowej, która będzie ułożona na wiosnę. Nowy most ma 58 m długości i konstrukcję łukową, bez podpór w nurcie rzeki. Koszt tej inwestycji to 12 mln zł.

PAP/RIRM

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl