Korea Płn. i Korea Płd. rozmawiają o integracji sieci kolejowej
Korea Północna i Korea Południowa przeprowadziły dzisiaj pierwszą rundę rozmów ws. zintegrowania sieci kolejowych obu krajów – podała agencja AFP. Rozmowy odbywały się w Panmundżomie w strefie zdemilitaryzowanej, gdzie pod koniec kwietnia odbył się szczyt obu Korei.
W pierwszej kolejności władze obu państw planują udrożnienie i integrację głównej linii kolejowej łączącej Seul z Pjongjangiem i Sinuiju na granicy Korei Północnej z Chinami. Linia ta została zbudowana na początku XX w. przez Japończyków.
Połączenie zostało przerwane podczas wojny koreańskiej w latach 1950-1953. Od czasu zawieszenia broni z 1953 r. oba państwa koreańskie nie są połączone żadną linią kolejową.
Gdyby udało się przywrócić połącznie kolejowe pomiędzy Koreą Płn. i Płd. byłby to przełomowy moment w życiu społecznym i gospodarczym obu krajów – pisze AFP, przypominając, że problem zintegrowania sieci kolejowej był przedmiotem wcześniejszych negocjacji między władzami obu Korei.
Podczas poprzedniego okresu ożywienia kontaktów dwustronnych między Koreami, sprzed 11 lat, podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad ponownym złączeniem Północy z Południem. Ostatecznie Korea Południowa wybudowała nowoczesny dworzec w mieście Dorasan, dokąd miały przybywać pociągi z KRLD, ale żaden z nich nigdy tam się nie pojawił – pisze AFP.
Na uruchomieniu połączenia kolejowego zależy przede wszystkim Korei Południowej, która jest zainteresowana eksportem swoich towarów do Chin i do Rosji z wykorzystaniem transportu kolejowego.
Seul zamierza zintegrować z główną magistralą kolejową ważny port w Busanie, licząc, że koreańskie towary pojadą trasą Seul-Pjongjang-Sinuiju przez terytorium Chin i Rosji do Europy Zachodniej.
Seul liczy też na to, że istniejąca infrastruktura ułatwi kontakty między społeczeństwami, zasypując przepaść je dzielącą – pisze w komentarzu AFP.
Agencja AFP wskazuje, że jakiekolwiek prace mające na celu budowę zintegrowanych połączeń będą możliwe dopiero po zniesieniu sankcji wobec KRLD. Ponadto, stan techniczny dróg żelaznych w Korei Płn. będzie wymagał wielkich nakładów ze strony Korei Płd. w celu modernizacji infrastruktury.
PAP/RIRM