Francja: Google ukarany grzywną 220 mln euro za reklamę internetową
Francuski urząd ds. konkurencji poinformował, że ukarał firmę Google grzywną w wysokości 220 mln euro za faworyzowanie jej własnych usług w sektorze reklamy internetowej.
Google „nie zakwestionował faktów”, a grzywna została nałożona w ramach postępowania ugodowego z amerykańskim gigantem – poinformował w oświadczeniu urząd ds. konkurencji.
Urząd zauważył, że Google przyznał preferencyjne traktowanie swoim zastrzeżonym technologiom oferowanym pod marką Google Ad Manager – podano w oświadczeniu.
„Praktyki, o których mowa, są szczególnie poważne, ponieważ ukarały konkurentów Google’a na rynku SSP oraz wydawców portali i aplikacji mobilnych” – podkreślono.
Poza sankcją finansową Google zaoferował zobowiązania mające na celu rozwiązanie problemów wskazanych w dochodzeniu francuskiego urzędu antymonopolowego – wskazała agencja AFP.
Google oświadczył dziś, że po decyzji francuskiego urzędu będzie testować zmiany w swoich szeroko stosowanych usługach reklamowych online w najbliższych miesiącach. Firma poinformowała również, że planuje wprowadzić te zmiany „na szerszą skalę, w tym niektóre globalnie” – podał Reuters.
„To przełomowa decyzja. Jest to pierwsza na świecie decyzja dotycząca zbadania złożonych algorytmicznych procesów sprzedażowych, dzięki którym działa reklama internetowa <<display>> – zaakcentowała na konferencji prasowej prezes urzędu, Isabelle de Silva.
Alphabet, firma macierzysta Google, osiągnęła w pierwszym kwartale br. 55,31 mld USD przychodów, głównie dzięki reklamie online. W kilku krajach firma toczy procesy sądowe z zakresu prawa konkurencji.
PAP