fot. PAP/Marcin Bielecki

Czechy i Irlandia zamawiają samoloty, w części produkowane w Polsce

Czechy i Irlandia zamówiły po dwa wojskowe samoloty C295 – poinformowała w poniedziałek firma Airbus. Maszyny wchodzące w skład sił zbrojnych Czech są serwisowane w PZL Warszawa-Okęcie należących do grupy Airbus. Tu odbywa się też część produkcji samolotów tego typu.

Jak podał producent, Siły Powietrzne Republiki Czeskiej zawarły z firmą Airbus kontrakt na dostawę kolejnych dwóch samolotów C295. Maszyny w wariancie transportowym, wyposażone w winglety, będą dostarczone w pierwszej połowie 2021 r.

Flota czeskich C295 zwiększy się tym samym do sześciu maszyn. Wraz z umową zakupu Czesi zawarli z firmą Airbus dodatkową umowę przewidującą modernizację czterech już posiadanych samolotów C295.

Również Irlandzki Departament Obrony ogłosił w poniedziałek zamówienie pary średnich transportowców C295 w wersji samolotu rozpoznania morskiego.

Irlandzki Korpus Lotniczy (Irish Air Corps) stanie się 33. użytkownikiem C295 na świecie. Oba zakontraktowane samoloty zostaną wyposażone w zintegrowany taktyczny system zarządzania misją (Fully Integrated Tactical System – FITS). Otrzymają też nową awionikę.

Liczba zamówionych dotąd samolotów C295 – znanych wcześniej jako CASA C-295M i opracowanych w hiszpańskich zakładach należących do grupy Airbus – wynosi 214. Polska była pierwszym użytkownikiem tych maszyn po Hiszpanii. Obecnie polskie Siły Powietrzne posiadają 16 samolotów tego typu.

Centrum serwisowe tych maszyn działa w PZL Warszawa-Okęcie od listopada 2011 r. Zakład dokonuje przeglądów i remontów samolotów należących do Polski, Czech i Kazachstanu, w Warszawie są też produkowane części płatowców C295.

PAP

drukuj