Budowa S19 coraz bardziej realna
Coraz bardziej realny staje się projekt budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku Lublin-Rzeszów. KE zatwierdziła wart prawie 150 mln euro projekt w tej sprawie. Ponad 66 mln euro dotacji będzie pochodzić z Funduszu Spójności.
Droga S19 jest częścią sieci bazowej TEN-T, czyli programu budowy transeuropejskiej sieci drogowych, kolejowych, wodnych i powietrznych połączeń transportowych. Jednocześnie całości stanowi część szlaku „Via Carpatia”.
Europoseł Tomasz Poręba mówi, że to bardzo dobra wiadomość. Jak dodaje, budowa szlaku Via Carpatia to jedna z najważniejszych inwestycji dla rozwoju południowo-wschodniej ściany Polski.
– Ostatnie miesiące to przykłady takich działań, które pozwalają z optymizmem patrzeć na przyszłość budowy tej drogi. To 157 km między Rzeszowem a Lublinem będzie budowane w najbliższych latach. Uzgodniliśmy, że droga ta będzie prowadzona również w stronę Barwinka, a więc granicy ze Słowacją. Gdyby udało nam się zrobić to w najbliższych latach, to Polska byłaby skomunikowana tą drogą właśnie od granicy ze Słowacją, poprzez Rzeszów, Lublin i potem na Warszawę. Planowana jest również budowa kolejnych odcinków na północ w stronę Litwy. Krótko mówiąc, byłaby to niezwykła korzyść dla Polski wschodniej, jeżeli chodzi o jej rozwój i wyrównywanie szans rozwojowych – mówi europoseł Tomasz Poręba.
Szlak Via Carpatia przebiegać ma z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. W Polsce droga ma liczyć łącznie blisko 700 km i przebiegać drogą S19.
RIRM