By Svy123 - Praca własna, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3411117

Bielecki, Botor i Urubko odebrali Legię Honorową

Adam Bielecki, Jarosław Botor i Denis Urubko odebrali podczas XXIV Festiwalu Górskiego w Lądku-Zdroju najwyższe francuskie odznaczenie – Legię Honorową. W styczniu 2018 roku na Nanga Parbat przeprowadzili akcję, która uratowała życie Elisabeth Revol.

W akcji brał również udział Piotr Tomala, który Legię Honorową odebrał już w lipcu. Himalaiści otrzymali odznaczenie w randzie kawalera dekretem prezydenta Francji Emmanuela Macrona. Order jest nadawany wojskowym i cywilom, także cudzoziemcom, za szczególne osiągnięcia. Sportowcy otrzymują go niezwykle rzadko. Dewiza odznaczenia to: Honneur et Patrie (Honor i Ojczyzna).

Adam Bielecki w rozmowie z PAP przyznał, że był zaskoczony, kiedy dowiedział się, że otrzymał odznaczenie.

„Na pewno to bardzo duży zaszczyt oraz wyróżnienie. I jest to też miłe. Aczkolwiek, tak jak przy okazji innych wyróżnień, które w kontekście akcji na Nanga Parbat nas spotkały, to również wprowadza mnie w zakłopotanie. Z chłopakami wychodzimy z założenia, że pomoc w górach jest czymś normalnym i naturalnym. Dlatego też odczuwam pewien dysonans. Z jednej strony, to jest zwykła rzecz a zwykłych rzeczy nie powinniśmy honorować i nie ma co robić z tego wielkiej sprawy. Ale z drugiej strony rozumiem też potrzebę promowania takich postaw” – dodał Bielecki.

Akcja na Nanga Parbat odbiła się szerokim echem i była głośno komentowana w świecie himalaizmu. 25 stycznia 2018 Revol wraz z Tomaszem Mackiewiczem zdobyła położony w zachodniej części Himalajów szczyt Nanga Parbat (8126 m n.p.m., dziewiąty na świecie pod względem wysokości). U Polaka podczas powrotu pojawiły się objawy choroby wysokościowej, która uniemożliwiła mu samodzielne zejście z góry. Revol pozostawiła go w lodowej szczelinie na wysokości powyżej 7200 m i zaczęła schodzić. Wezwała jednocześnie pomoc.

Z tą niezwłocznie pośpieszyli uczestnicy polskiej wyprawy, którzy przerwali próbę pierwszego zimowego wejścia na K2 w Karakorum (8611 m) i helikopterami przemieścili się pod Nanga Parbat. Bielecki i Urubko dotarli do Francuzki nocą na wysokość ponad 6000 m po błyskawicznej w tych warunkach wspinaczce ratując osłabionej himalaistce życie. Tomala i Botor zabezpieczali akcję medycznie i logistycznie. Do Mackiewicza nie udało się dotrzeć z powodu pogorszenia warunków pogodowych.

„Nie widzę nic szalonego w naszej akcji. Ona była przeprowadzona wzorcowo. Biorąc pod uwagę warunki, w jakich działaliśmy i środki, jakimi dysponowaliśmy, myślę, że zrobiliśmy to najlepiej jak można było zrobić. Cała akcja była kontrolowana. Wiedzieliśmy, co robiliśmy i byliśmy właściwymi osobami we właściwym miejscu. Sam przebieg akcji był bardzo sprawny. To było 18 godzin od śmigłowca do śmigłowca. Nic ekstremalnego i nieprzewidywalnego nie miało miejsca. Nie myślałem wtedy ani teraz, że była szalona” – ocenił Adam Bielecki.

Legia Honorowa nie jest pierwszym wyróżnieniem, które himalaiści otrzymali. Prezydent RP Andrzej Duda odznaczył ich Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, a Amerykański Klub Alpinistyczny przyznał nagrodę imienia Davida A. Sowlesa (wyróżnieniem tym honoruje się himalaistów, którzy wykazali się bezinteresownością i poświęcili własne cele, by pomóc innym). Dodatkowo Bielecki, Botor, Tomala i Urubko zostali laureatami 52. Konkursu Fair Play PKOl za czyn „czystej gry”, czyli bezinteresowną pomoc, co jest wyrazem humanistycznej postawy wobec drugiego człowieka.

PAP

drukuj

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie