fot. pixabay.com

Bezpieczeństwo na kolei 

W ostatnich latach rocznie dochodzi do ok. 200 wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Ginie wówczas kilkadziesiąt osób. Ministerstwo Infrastruktury i PKP PLK podejmują kolejne inicjatywy, by zwiększyć bezpieczeństwo na kolei.

PKP odnawiają swój tabor.

– Nowe pociągi, zmodernizowane wagony, nowoczesne lokomotywy to bezpieczna podróż koleją – mówił jeszcze na początku kwietnia Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Bezpieczeństwo dla PKP Polskich Linii Kolejowych jest priorytetem. Jak powiedział szef resoru czas kolei z ręcznym sterowaniem przestawni przechodzi do przeszłości.

– Dzisiaj pełna automatyka, pełna komputeryzacja, to technologie informatyczne, które dbają o bezpieczeństwo przejazdów pociągów – dodał minister.

W Polsce jest około 14 tys. przejazdów kolejowo-drogowych. To właśnie na nich najczęściej dochodzi do wypadków. Pośpiech, ignorancja, brawura  to najwięksi zabójcy na torach. Stąd kampania reklamowa „Bezpieczny przejazd – Posłuchaj głosu rozsądku”.

Od półtora roku na wszystkich przejazdach kolejowych umieszczane są tzw. żółte naklejki – wskazał Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

– Jeśli mamy przejazd kolejowo-drogowy z rogatkami, wówczas na słupku, z którego odchodzi ramię rogatki umieszczona jest żółta naklejka – podkreślił.

Jeśli przejazd zabezpieczony jest krzyżem św. Andrzeja, naklejka znajduje się na jego odwrocie. Są na niej trzy wersy z bardzo ważnymi informacjami.

– W pierwszym górnym znajdziemy indywidualny numer przejazdu, w kolejnym przypomnienie numeru alarmowego 112 i w dolnym wierszu zamieszczona jest informacja dotycząca dwóch dodatkowych numerów do służb technicznych – akcentował Mirosław Siemieniec.

Pod te numery dzwonimy, ale tylko w przypadku, kiedy nie ma zagrożenia życia. W innym wybieramy numer alarmowy 112.

– Podajemy ten indywidualny numer przejazdu, który mamy podany w pierwszym wersie żółtej naklejki i operator numeru 112 specjalnym łączem kontaktuje się z kolejarzami, a Ci bardzo szybko mogą wstrzymać ruch na torach – mówił rzecznik prasowy PKP.

Takie wstrzymanie ruchu niejednokrotnie pozwoliło zapobiec tragedii.

 

TV Trwam News

drukuj