Banki walczą z prawem Polaków do wakacji kredytowych. Straszą klientów m.in. obniżeniem zdolności kredytowej

550 skarg – tyle napłynęło do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od czasu obowiązywania wakacji kredytowych. Chodzi głównie o utrudnianie lub zniechęcanie klientów do skorzystania z wakacji kredytowych.

Z wakacji kredytowych, czyli odroczenia spłaty rat kredytu może skorzystać każdy kredytobiorca, który ma kredyt hipoteczny w złotych, zaciągnął go na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych i złożył odpowiedni wniosek do banku. Do UOKiK-u wpłynęło do tej por 550 skarg na banki, które utrudniają możliwość skorzystania z wakacji kredytowych. Skargi dotyczą głównie trzech sytuacji. [czytaj więcej

– Pierwsza sytuacja dotyczy problemu konsumentów ze złożeniem jednego wniosku na osiem rat, a na tyle, ile maksymalnie dopuszcza ustawa. Banki, z tego, co wynika od sygnałów napływających od konsumentów, ale również z naszych analiz, one stosują zasadę, że klient na każdą z rat musi złożyć oddzielny wniosek. My oczywiście to kwestionujemy i jest to praktyka, która się pojawia w wielu bankach – wyjaśnia Małgorzata Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Na 17 badanych przez UOKIK banków, 11 zaproponowało zmiany i można u nich złożyć jeden wniosek na wszystkie raty. Okazuje się także, że banki zniechęcają klientów do złożenia wniosku o wakacje kredytowe. Argumentują to obniżeniem zdolności kredytowej czy ryzykiem jej negatywnej oceny w przyszłości.

– W wyniku zdecydowania się na wakacje kredytowe nie dochodzi do zmiany sytuacji gospodarczej, finansowej konsumenta, czy danego gospodarstwa domowego. Każdy, kto ma ochotę, może skorzystać z tych wakacji kredytowych, dlatego straszenie i zniechęcanie konsumenta tym, że utraci w przyszłości możliwość np. kupienia telewizora na raty, jest wprowadzeniem go w błąd. Jeśli banki się nie poprawią, to będziemy stawiać zarzuty – komentuje Małgorzata Cieloch.

Niektóre banki utrudniają składanie wniosków w wersji papierowej, jeżeli osoba korzysta z bankowości elektronicznej. Problemy pojawiają się również w sytuacji, gdy konsumenci chcą nadpłacić swój kredyt.

– Konsumenci, którzy skorzystali z wakacji kredytowych i tak, jak namawialiśmy, chcieli nadpłacić swój kredyt, spotykają się z sytuacją, gdy bank mówi: „Nie, jeśli skorzystałeś z wakacji, utraciłeś możliwość nadpłaty kredytu”. To jest nowość, która nas bardzo niepokoi. Tym bardziej, że zachęcamy wszystkich kredytobiorców właśnie do nadpłaty, a nie zużycia tych pieniędzy na tzw. cele bieżące – precyzuje rzecznik UOKIK-u.

Obecnie UOKIK prowadzi 16 postępowań wyjaśniających, które mogą się zakończyć postawieniem bankom zarzutów.

TV Trwam News

drukuj
Tagi: , ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl