Prof. P. Skrzydlewski w Radiu Maryja: Gdy obronimy Kościół, cywilizacja łacińska będzie ocalona
Naród jako owoc personalizmu jest mocno obecny w życiu indywidualnym, rodzinnym i publicznym cywilizacji łacińskiej. By zachować naszą tożsamość, musimy być z jednej strony świadomi złowrogiego naporu orientu, a z drugiej tego, co tak naprawdę jest nasze, rodzime i własne – mówił prof. Paweł Skrzydlewski w felietonie z cyklu „Spróbuj pomyśleć” na antenie Radia Maryja.
Prof. Paweł Skrzydlewski w swoim felietonie odniósł się do książki pt. „Napór orientu na Zachód” z 1937 roku napisanej przez Feliksa Konecznego.
– Autor, nasz najwybitniejszy historyk i filozof, wskazywał na to, że to, co nazywamy światem Zachodu, od wielu wieków narażone jest na zniszczenie, z racji przenikania i inwazji cywilizacji pochodzących ze Wschodu – mówił felietonista.
Wskazał, że cywilizacja bizantyjska i turańska, czyli moskiewsko-kozacka, są dla nas największym zagrożeniem. Ta pierwsza – jak mówił felietonista – charakteryzuje się biurokratyzmem, socjalizmem i amoralnością życia publicznego i instrumentalizacją religii. Z kolei argumentem drugiej cywilizacji jest siła fizyczna.
– Często te cywilizacje – zdaniem Konecznego – współpracują z cywilizacją żydowską, która ma charakter sakralny i zmierza różnymi środkami do umacniania swego dziedzictwa, wykorzystując wszystko, co się da, aby zapewnić sobie władztwo. W praktyce napływ orientu – zdaniem Konecznego – sprowadza się do destrukcji jak serc, tak i umysłów – podkreślił prof. Paweł Skrzydlewski.
Dodał, że jednym z najważniejszych elementów, z którymi się walczy, jest personalizm, czyli osobowa wizja człowieka.
– Głosi ona nie tylko niezbywalną i przyrodzoną godność każdego człowieka, ale także jego prawo do życia oraz wolnego rozwoju w oparciu o naturalne uprawniania osoby ludzkiej – zaznaczył felietonista.
Prof. Paweł Skrzydlewski mówił, że personalizm łaciński daje wolność życiu duchowemu i religijnemu, ale również nie sakralizuje państwa i polityki. Dodał, iż personalizm daje poczucie dumy narodowej, a narodowość jest znana tylko w cywilizacji łacińskiej.
– Naród jako owoc personalizmu jest mocno obecny w życiu indywidualnym, rodzinnym i publicznym cywilizacji łacińskiej. By zachować naszą tożsamość, musimy być z jednej strony świadomi złowrogiego naporu orientu, a z drugiej tego, co tak naprawdę jest nasze, rodzime i własne. (…) Gdy obronimy Kościół, cywilizacja łacińska będzie ocalona – podsumował prof. Paweł Skrzydlewski.
Całość felietonu z cyklu „Spróbuj pomyśleć” można wysłuchać [tutaj].
radiomaryja.pl