fot. M. Borawski/Nasz Dziennik

Komisja śledcza ds. Amber Gold przesłuchuje kolejnych świadków

Sejmowa komisja śledcza ds. Amber Gold kontynuuje przesłuchania świadków związanych z tzw. wątkiem lotniczym w działalności tej spółki. O godz. 10.00 rozpoczęło się przesłuchanie byłego dyrektora Departamentu Lotnictwa w ówczesnym Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Krzysztofa Kapisa. Z kolei po południu zeznania złoży Marek Kachaniak, który do 17 marca br. pełnił funkcję dyrektora Departamentu Lotnictwa w tym resorcie.

W połowie 2011 r. Amber Gold przejęła większościowe udziały w liniach lotniczych OLT Jet Air, a pod koniec 2011 r. w liniach Yes Airways. Powstała wtedy marka OLT Express, pod którą działały linie OLT Express Regional (z siedzibą w Gdańsku, wykonujące rejsowe połączenia krajowe) oraz OLT Express Poland (z siedzibą w Warszawie, które wykonywały czarterowe przewozy międzynarodowe).

Linie OLT Express rozpoczęły działalność 1 kwietnia 2012 r. Głośno o sytuacji spółki Amber Gold zrobiło się w lipcu 2012 r., kiedy linie OLT Express zaczęły mieć kłopoty finansowe – zawieszono wówczas wszystkie rejsy regularne przewoźnika, a następnie spółka poinformowała, że wycofuje się z inwestycji w linie lotnicze.

Linie OLT Express ogłosiły upadłość pod koniec lipca 2012 r. W połowie sierpnia 2012 r. zrobiła to spółka Amber Gold. Z materiału zebranego do tej pory przez Prokuraturę Regionalną w Łodzi – która prowadzi śledztwo mające ustalić, gdzie trafiły pieniądze wyprowadzone z Amber Gold – wynika m.in., że od 15 grudnia 2011 r. do 30 sierpnia 2012 r. na rzecz OLT Express przelano z kont Amber Gold 5 mln 800 tys. dolarów i 43 mln 600 tys. zł. Jak ustalono, mimo tego OLT Express nie realizowała swoich zobowiązań finansowych wynikających choćby z konieczności uregulowania rat leasingowych za samoloty.

TV Trwam News/RIRM

drukuj