twitter.com/Greckokatolicki

[TYLKO U NAS] Ks. Dymitr Leszko o Świętach Wielkiej Nocy w Kościele greckokatolickim: Jest to Boska romantyka, nocne spotkanie z Chrystusem. Na tym polega piękno Wielkanocy. Jest to jedyna w całym roku Święta Noc

W Wielką Sobotę wierni Kościoła greckokatolickiego przychodzą wieczorem na Nadgrobne i Jutrznię Paschalną. (…) Wszyscy dookoła stoją ze świecami. Jest to Boska romantyka, nocne spotkanie z Chrystusem. Na tym polega piękno Wielkanocy. Jest to jedyna w całym roku Święta Noc – powiedział ks. Dymitr Leszko, administrator greckokatolickiej parafii pw. bł. Iwana Ziatyka w Toruniu.

W tym roku wierni Kościoła greckokatolickiego zgromadzą się w cerkwiach na wspólnej liturgii. Ks. Dymitr Leszko podkreślił, że tradycje Kościoła greckokatolickiego i Kościoła rzymskokatolickiego wzajemnie się przenikają.

– Kościół greckokatolicki i Kościół rzymskokatolicki to Kościoły, które istniały obok siebie cały czas. Te tradycje są podobne, więc będą się nawzajem przenikać. Kościół greckokatolicki, tak jak Kościół rzymskokatolicki, ma czas postu, który we wschodniej tradycji trwa 56 dni. Różnica polega na tym, że w obrządku wschodnim post zaczyna się w poniedziałek, a nie w środę, jak w obrządku zachodnim. W okresie Wielkiego Postu w Kościele greckokatolickim Boska Liturgia może być sprawowana tylko w soboty i niedziele. Pozostałe dni tygodnia są dniami bez sprawowania liturgii. Dopuszczalna jest Liturgia Uprzednio Poświęconych Darów, która może być sprawowana w poniedziałki, środy i piątki. Są to Nieszpory z Komunią Świętą – mówił ks. Dymitr Leszko.

– Ważne jest to, że w Kościele greckokatolickim każda liturgia jest śpiewana. Ma znaczenie bardzo uroczyste. Nie może być odprawiana szybko. Czas Wielkiego Postu nie jest czasem uroczystym, więc wierny ma zatęsknić za Oblubieńcem, ma zatęsknić za tym, do czego ma zazwyczaj dostęp, ma zatęsknić za Chrystusem – dodał.

Ks. Dymitr Leszko wyjaśnił, jak wyglądają Święta Wielkiej Nowy w Kościele greckokatolickim.

– W Wielki Czwartek w Kościele rzymskokatolickim odprawiana jest Msza Wieczerzy Pańskiej. Tego dnia ma miejsce także obrzęd umywania nóg. Tak samo jest w Kościele greckokatolickim, ale dzieje się to podczas porannej liturgii. Wieczorem natomiast mamy Jutrznię ze śpiewaniem Dwunastu Pasyjnych Ewangelii. Kapłan podczas każdej nich ma przebierać szaty na inny kolor, bo chce pokazać, że Triduum Paschalne zawiera w sobie cały rok liturgiczny. Triduum Paschalne jest jego początkiem i zwieńczeniem – podkreślił administrator greckokatolickiej parafii pw. bł. Iwana Ziatyka w Toruniu.

W Kościele rzymskokatolickim w Wielki Piątek wierni uczestniczą w Liturgii Męki Pańskiej, podczas której adorują Krzyż. Natomiast wierni Kościoła greckokatolickiego adorują płaszczenicę.

– W Wielki Piątek w Kościele rzymskokatolickim nie jest sprawowana Liturgia Eucharystyczna. W tym dniu wierni adorują Krzyż. W Kościele greckokatolickim Krzyż adorujemy w trzecią niedzielę Wielkiego Postu, która nazywa się Niedzielą Adoracji Świętego Krzyża. Natomiast w Wielki Piątek wierni Kościoła greckokatolickiego adorują płaszczenicę. Jest to płótno o prostokątnym kształcie, gdzie napisane jest jak na ikonie zmarłe ciało Chrystusa i postaci Matki Bożej oraz Józefa z Arymatei, którzy to ciało zdejmują. Płaszczenica jest symbolem zmarłego ciała Chrystusa. W Wielki Piątek następuje uroczyste wyniesienie płaszczenicy. Wtedy kapłan niesie ją na plecach (jak Józef z Arymatei ciało Chrystusa) i jest procesja. Płaszczenicę wystawia się na stole przed ołtarzem i wierni ją adorują do Wielkiej Soboty, do wieczora. W Kościele greckokatolickim nie jest sprawowana Boska Liturgia – podkreślił ks. Dymitr Leszko.

Ks. Dymitr Leszko zwrócił uwagę, że Liturgia Wigilii Paschalnej jest „Boską romantyką, nocnym spotkaniem z Chrystusem”.

– W Wielką Sobotę w Kościele rzymskokatolickim święcone są od rana pokarmy. W Kościele greckokatolickim (zgodnie z tradycją) nie święcimy pokarmów w Wielką Sobotę, przychodzimy z nimi na Mszę Świętą Rezurekcyjną, czyli w sobotę wieczorem. O północy zbieramy się i cały Kościół śpiewa modlitwy nad pokarmami, które są integralną częścią świętowania, bo w nich jest Baranek – Chrystus. Obrzędy w Wielką Sobotę trwają w tradycji wschodniej od późnych godzin wieczornych do wczesnych godzin porannych, często do 3.00 rano – akcentował administrator greckokatolickiej parafii pw. bł. Iwana Ziatyka w Toruniu.

– W Wielką Sobotę wierni Kościoła greckokatolickiego przychodzą wieczorem na Nadgrobne i Jutrznię Paschalną. Płaszczenica, która adorowana była od Wielkiego Piątku, jest przenoszona na ołtarz i później przez 40 dni świątecznych przebywa tam jako znak, że Chrystus Zmartwychwstał. Jest wtedy tradycyjna i piękna procesja, kiedy odśpiewane zostanie Nadgrobne, wierni wychodzą z cerkwi, a kapłan przenosi Płaszczenicę na ołtarz. Wszędzie panuje ciemność. Następnie kapłan krzyżem bije w drzwi centralne cerkwi i śpiewa: „Chrystus Zmartwychwstał!”. Otwiera cerkiew jak niewiasty grób. Wszędzie są światła, jest Jutrznia Paschalna, śpiewane są Antyfony Paschalne i cały lud wchodzi do cerkwi z kapłanem. Grób stał się świątynią. Po Jutrzni Paschalnej sprawowana jest Boska Liturgia, a później przechodzi procesja, podczas której śpiewa się: „Chrystus Zmartwychwstał!”. Na zewnątrz wierni czekają z koszyczkami. Dopiero w tym momencie następuje poświęcenie pokarmów. Wszyscy dookoła stoją ze świecami. Jest to Boska romantyka, nocne spotkanie z Chrystusem. Na tym polega piękno Wielkanocy. Jest to jedyna w całym roku Święta Noc – zwrócił uwagę ks. Dymitr Leszko.

Wierni Kościoła greckokatolickiego obchodzą Wielkanoc dopiero dziś – 24 kwietnia 2022 roku. Różnica ta wynika ze stosowania kalendarza juliańskiego.

– Zgodnie z kalendarzem juliańskim Kościół greckokatolicki będzie obchodzić Wielkanoc 24 kwietnia 2022 roku. Często są znaczące różnice. Swojego czasu prowadziliśmy badania, podczas których pytaliśmy wiernych, czy są za zmianą kalendarza. Grekokatolicy na Słowacji, we Włoszech, w Portugalii idą już za nowym kalendarzem. Oficjalna statystyka Kościoła greckokatolickiego mówi, że 68 procent wiernych jest za zmianą kalendarza juliańskiego na kalendarz gregoriański. Byłoby to duże ułatwienie dla wiernych, ponieważ mogliby mieć dni wolne na święta i inne uroczystości. Zmiana ta byłaby dobra także w kontekście wojny rosyjsko-ukraińskiej. Uważam, że odejście od caratu, bo to carat zdecydował o przyjęciu kalendarza juliańskiego, aby różnić się od całego cywilizowanego świata, byłoby świetną okazją, aby zerwać z Rosją – podkreślił ks. Dymitr Leszko.

Emilia Augustynowicz/radiomaryja.pl

 

 

drukuj
Tagi: ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl