Zmiany w przepisach o paszportach
Będą zmiany w przepisach o paszportach. Przygotowany projekt ustawy przewiduje m.in. utworzenie nowego Rejestru Dokumentów Paszportowych, możliwość złożenia elektronicznego wniosku o wydanie paszportu i obniżenie granicy wiekowej osób zwolnionych z obowiązku złożenia własnoręcznego podpisu.
Zgodnie ze zmianami, Rejestr Dokumentów Paszportowych, który zastąpiłby dotychczasową Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych, umożliwi szybszy obieg informacji, referencyjność danych i dostęp do aktualnych danych wszystkim organom paszportowym.
„Przede wszystkim organy zyskają dostęp do Rejestru Dowodów Osobistych, Rejestru Stanu Cywilnego i rejestru PESEL. Wprowadzanie danych do Rejestru odbywać się będzie bezpośrednio za pomocą odpowiedniej aplikacji, a nie tak jak ma to miejsce obecnie, za pośrednictwem baz lokalnych” – czytamy w założeniach nowej ustawy.
Budowa rejestru ma umożliwić odstąpienie od papierowej wersji wniosku o wydanie dokumentu paszportowego na rzecz wniosku elektronicznego, który będzie generowany przez urzędnika paszportowego w aplikacji.
„Wniosek, po akceptacji, będzie podpisywany przez obywatela na urządzeniu służącym do pobierania odręcznego podpisu cyfrowego” – czytamy.
Projekt ustawy obejmuje również kwestie związane z książeczką paszportową – jej budowy i zakresu danych. Projekt ustawy trafił już do uzgodnień i konsultacji publicznych.
TV Trwam News