fot. PAP/EPA

WHO zdementowało informację o rozmowie telefonicznej z przywódcą Chin

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zdementowała doniesienia tygodnika “Der Spiegel”, który podał, że 21 stycznia przywódca Chin Xi Jingping w rozmowie telefonicznej prosił szefa WHO Tedrosa Adhanoma Ghebreyesusa o opóźnienie publikacji ostrzeżenia o pandemii Covid-19.

W najnowszym wydaniu „Der Spiegel” napisał, że po rozmowie Tedrosa z Xi WHO miała zwlekać z podaniem ostrzeżenia przez kolejny tydzień.

Dziennikarze pozyskali nieoficjalne informacje na ten temat od niemieckiej Federalnej Służby Wywiadowczej (BND).

„Z powodu polityki informacyjnej Pekinu stracono co najmniej cztery, jeśli nie sześć tygodni na walkę z wirusem” – napisał tygodnik w oparciu o te ustalenia.

W oświadczeniu, o którym internetowe wydanie „Spiegla” poinformowało w niedzielę wieczorem, rzecznik WHO stwierdził, że w dniu wskazanym w artykule Xi i Tedros nie odbyli rozmowy telefonicznej, a także, że obaj „jeszcze nigdy nie rozmawiali przez telefon”.

„Takie niedokładne doniesienia odwracają uwagę od wysiłków świata i WHO na rzecz powstrzymania pandemii Covid-19” – brzmi fragment oświadczenia.

W artykule „Der Spiegel” donosił również, że BND pytało agencje wywiadowcze USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Australii i Nowej Zelandii o możliwe dowody na tezę, że koronawirus mógł „uciec” z laboratorium w chińskim mieście Wuhan. Wszystkie służby miały zaprzeczyć istnieniu raportów lub dowodów potwierdzających tę informację.

PAP

drukuj