Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę finansową na spółkę Olimp Laboratories oraz trzech influencerów
UOKiK nałożył pięć milionów złotych kary na spółkę Olimp Laboratories i 40 tys. zł na trzech influencerów za kryptoreklamę w mediach społecznościowych. W uzasadnieniu Urząd podał, że zamieszczane reklamy nie były oznaczane bądź oznaczenia nie wskazywały bezpośrednio na handlowy charakter publikacji.
To pierwsze kary nałożone zarówno na twórców, jak i reklamodawcę za nieprawidłowe oznaczanie treści reklamowych. Ukarani to jeden z liderów branży suplementów diety oraz osoby z branży fitness.
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, wskazał, że Urząd konsekwentnie działa przeciwko nieprawidłowemu oznaczaniu reklam.
– Spółka Olimp Laboratories płaciła za reklamę swoich produktów w postach oraz relacjach influencerów. Zalecała im przy tym ukrywanie komercyjnego charakteru publikacji poprzez formę i treść, w tym stosowanie niejasnych oznaczeń. Działała tak mimo prowadzonego już przez nas postępowania wyjaśniającego. Kary nie ominęły także influencerów. W ramach prowadzonego postępowania szczegółowo przeanalizowaliśmy współpracę spółki Olimp Laboratories z Katarzyną Dziurską, Katarzyną Oleśkiewicz-Szubą oraz Piotrem Liskiem. Nie oznaczali oni prawidłowo reklam produktów Olimpu oraz innych zleceniodawców – powiedział Tomasz Chróstny.
Kryptoreklama suplementów diety była umieszczana przez ukaranych głównie na platformie społecznościowej Instagram.
UOKiK przypomniał, że obowiązek informowania o płatnej współpracy leży zarówno po stronie reklamodawców, jak i twórców internetowych.
RIRM