UOKiK nałożył wielomilionową karę na firmę Epaka
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 5 mln 800 tys. zł kary na spółkę spedycyjną Epaka. Pośrednicząca w usługach kurierskich firma od 2 marca 2018 r. do 3 sierpnia 2023 r. stosowała we wzorcach umów z konsumentami szereg niedozwolonych postanowień.
W wydanej decyzji UOKiK zakwestionował dziewięć abuzywnych klauzul, zawierających różne naruszenia. [czytaj więcej]
Decyzja Prezesa #UOKiK wobec spółki Epaka, która pośredniczy w usługach kurierskich.
Niedozwolone postanowienia we wzorcach umów
👉ponad 5,8 mln zł karyWięcej informacji w komunikacie, sprawdź 👀https://t.co/pwggo706oy pic.twitter.com/N0ivF98NBj
— UOKiK (@UOKiKgovPL) February 13, 2024
Epaka m.in. skracała konsumentom termin na złożenie reklamacji, jednocześnie dopuszczając wydłużenie ustawowego czasu odpowiedzi na roszczenia.
Prezes UOKiK-u, Tomasz Chróstny, podkreśla, że spółka naruszała podstawowe prawa konsumenta.
– Konsumenci oczekują od przedsiębiorców prawdziwych, rzetelnych informacji oraz respektowania ich praw. Epaka stosowała liczne postanowienia, które były nieuczciwe wobec jej klientów, dezinformowały ich, bezpodstawnie obarczały ich dodatkowymi obowiązkami, a także utrudniały proces reklamacyjny. Spółka stosowała również klauzule dające jej swobodę modyfikacji umowy o prowadzeniu indywidualnego konta w swoim serwisie, co jest niedopuszczalne – powiedział Tomasz Chróstny.
Przesyłka nie dotarła lub była uszkodzona?
❌ Epaka skracała termin na złożenie reklamacjiKurier nie chce podpisać protokołu szkody?
❌ Epaka tego wymagała do prawidłowego złożenia reklamacjiTo przykłady z szeregu stosowanych przez przedsiębiorcę klauzul abuzywnych pic.twitter.com/wvF5zQs43J
— UOKiK (@UOKiKgovPL) February 13, 2024
UOKiK przypomina, że klauzule abuzywne należy traktować tak, jakby w ogóle nie zostały zamieszczone w umowach.
Decyzja o nałożeniu kary nie jest prawomocna. Spółce przysługuje odwołanie.
RIRM