fot. mnw.art.pl

Szef MKiDN wystosował list ws. zamiaru odwołania dyr. Muzeum Narodowego

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Gliński skierował do związków zawodowych działających w Muzeum Narodowym w Warszawie oraz ogólnopolskich stowarzyszeń muzealniczych pismo z prośbą o zaopiniowanie zamiaru odwołania dyrektora muzeum prof. Jerzego Miziołka – podano w czwartek na stronie resortu.

„Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego skierował do związków zawodowych działających w Muzeum Narodowym w Warszawie oraz ogólnopolskich stowarzyszeń muzealniczych pismo z prośbą o zaopiniowanie zamiaru odwołania dyrektora muzeum z zajmowanego stanowiska. Minister, działając zgodnie z przepisami ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, podejmie decyzję o odwołaniu dyrektora po zapoznaniu się z opiniami” – napisano w komunikacie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Prof. Jerzy Miziołek jest dyrektorem MNW od 30 listopada 2018 roku. Wcześniej – po podaniu się w maju 2018 r. do dymisji dr Agnieszki Morawińskiej, która kierowała placówką przez 8 lat – p.o. dyrektora Muzeum Narodowego był Piotr Rypson.

Morawińska, która kierowała MNW od 2010 r., tłumaczyła, że MNW nigdy nie było dla niej tylko miejscem pracy, lecz instytucją, z którą czuje się szczególnie związana.

„Jednak utrzymujący się od pewnego czasu brak efektywnej komunikacji z ministerstwem, skutkujący pogarszającą się sytuacją finansową naszej instytucji, lekceważenie naszych sygnałów przekazywanych wielokrotnie, także publicznie, brak odpowiedzi na pisma, bałamutne powtarzanie informacji o bliskim rozwiązaniu problemów dzięki wyprowadzce Muzeum Wojska (ma się ono przenieść do kompleksu muzealnego, który powstanie na Cytadeli), wreszcie sposób procedowania w sprawie naszych magazynów sprawiają, że w poczuciu troski o dobro muzeum postanowiłam przyspieszyć swoje odejście” – napisała dyrektor MNW.

23 listopada 2018 r. prof. Jerzy Miziołek otrzymał z rąk ministra kultury prof. Piotra Glińskiego powołanie na stanowisko dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie na kadencję 2018-22. Nowy dyrektor objął stanowisko 30 listopada, zastępując p.o. dyrektora dr. Piotra Rypsona.

6 maja br. Miziołek podjął decyzję o zamknięciu dla publiczności Galerii Sztuki XX i XXI w. Muzeum Narodowego w Warszawie. Temat ekspozycji prezentowanej w Galerii XX i XXI w. pojawił się już pod koniec kwietnia br., gdy media poinformowały, że z prezentowanej tam ekspozycji zniknęły dwie instalacje wideo autorstwa Natalii LL „Sztuka konsumpcyjna” z 1972 r. i Katarzyny Kozyry „Pojawienie się Lou Salome” z 2005 roku. Informacja ta wywołała liczne protesty i komentarze.

Według mediów, usunięcie prac nakazał dyrektor MNW prof. Jerzy Miziołek, tłumacząc, że dzieła te „rozpraszały młodzież”, a muzeum otrzymywało skargi od niezadowolonych gości. Po kilku dniach w oświadczeniu na stronie MNW prof. Miziołek zapowiedział generalną rearanżację Galerii, tłumacząc to koniecznością wprowadzania w jej przestrzeni „kreatywnych zmian”.

Informacja o usunięciu prac Natalii LL i Katarzyny Kozyry z MN była szeroko komentowana w mediach przez przedstawicieli świata kultury i sztuki. W ramach protestu 30 kwietnia br. przed bramą placówki zorganizowano happening. Zgromadzeni skandowali m.in. „Bananowa rewolucja”, „Polska kolorowa, nie narodowa”, „Wolna sztuka”, zjedli także banany, manifestując niezgodę na „cenzurowanie sztuki”.

W przestrzeni medialnej pojawiły się także informacje, że usunięcia prac domagało się MKiDN. Resort kultury oraz dyrektor Muzeum zaprzeczyli im.

„Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego jeszcze raz informuje – w związku z pojawiającymi się i powielanymi w przestrzeni publicznej nieprawdziwymi informacjami – że dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie nie był wzywany do ministerstwa w sprawie reorganizacji Galerii Sztuki XX i XXI Wieku, co zresztą sam przyznaje w wydanym dzisiaj oświadczeniu. Sprawa ta nie była również przedmiotem zainteresowania kierownictwa MKiDN” – podkreślił resort kultury w przesłanej 25 kwietnia informacji.

25 kwietnia dyrektor MNW poinformował, że „w związku z zaistniałą sytuacją podjął decyzję o dalszym eksponowaniu ww. dzieł – do dnia rozpoczęcia prac rearanżacyjnych” Galerii Sztuki XX i XXI Wieku. Zaznaczył, że w sprawie reorganizacji Galerii nie był wzywany do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a wszystkie decyzje podjął osobiście, po konsultacjach ze specjalistami zajmujących się sztuką XX i XXI wieku.

Protesty wywołała też informacja z 10 lipca br., kiedy Muzeum Narodowe w Warszawie podało, że „zakończyło współpracę z prof. dr hab. Antonim Ziembą”.

„Przyczyny zwolnienia związane były wyłącznie z naruszeniem obowiązków pracowniczych, nałożonych na każdego pracownika przez przepisy Kodeksu pracy” – wskazano w oświadczeniu.

Wszystkie organizacje związkowe, działające w Muzeum Narodowym w Warszawie: NSZZ „Solidarność”, NSZZ Pracowników Muzeum Narodowego w Warszawie, Związek Zawodowy Konserwatorów Dzieł Sztuki MNW, powiadomione przez dyrekcję placówki o zamiarze rozwiązania umowy bez wypowiedzenia prof. Antoniemu Ziembie, wyraziły negatywną opinię co do tego zamiaru.

List do prof. Jerzego Miziołka wystosowało Stowarzyszenie Muzealników Polskich, wyrażając w nim zaniepokojenie w związku z informacją o zamiarze zwolnienia w trybie dyscyplinarnym prof. Ziemby. List w obronie prof. Ziemby skierowali też do ministra kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotra Glińskiego muzealnicy i historycy sztuki. Jego autorką była dr Barbara Arciszewska, dyrektorka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, a sygnatariuszami – ponad 200 pracowników wyższych uczelni, instytutów naukowych, muzeów i placówek kultury z kraju i zagranicy.

24 lipca muzealnicy z „Solidarności” MNW pikietowali przed MKiDN żądając odwołania dyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie prof. Jerzego Miziołka. Protestujący mieli ze sobą transparenty z hasłami: „W muzeach dyrektorzy, nie cenzorzy! Miziołek do dymisji!”, „Nie dla chaosu w MNW”, „Muzeum dla wszystkich”, „Ziemba auro prior!”, „Ziemba cenniejszy niż złoto”, „Pracownicy sądów wspierają pracowników muzeów”.

Z protestującymi spotkał się szef MKiDN Piotr Gliński i zapowiedział analizę procesu prowadzenia dialogu społecznego z NSZZ „Solidarność” w MNW.

W petycji przekazanej prof. Glińskiemu protestujący napisali m.in., że „wieloletni dorobek oraz powaga misji Muzeum Narodowego w Warszawie pod rządami obecnego dyrektora są niszczone”. Wyjaśniono, że „podczas swojej zaledwie półrocznej kadencji prof. dr hab. Jerzy Miziołek wykazał się rażącym brakiem kompetencji w zakresie prowadzenia instytucji kultury, wprowadził chaotyczną politykę programową oraz kadrową”. Oceniono, że „obecny dyrektor nie jest w stanie wykorzystać potencjału i kompetencji pracowników Muzeum”.

Prof. Jerzy Miziołek jest profesorem zwyczajnym w Instytucie Archeologii UW, w którym kieruje Zakładem Tradycji Antyku w Sztukach Wizualnych. Od 2010 r. pełnił funkcję dyrektora Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego.

Głównym przedmiotem badań prof. Miziołka są sztuka włoskiego renesansu, symbolika światła i edukacja artystyczna na przełomie XVIII i XIX wieku. Jako badacz historii sztuki i archeologii klasycznej prof. Miziołek współpracował z wieloma muzeami polskimi oraz zagranicznymi, w tym m.in. z National Gallery w Waszyngtonie (gdzie w tamtejszym Center for Advanced Studies in the Visual Arts był cztery razy stypendystą), National Gallery of Art w Londynie, The Getty Museum w Los Angeles oraz przede wszystkim z muzeami Florencji, Rzymu i Watykanu. Brał też czynny udział w organizowaniu kilku wielkich wystaw w Polsce i we Włoszech, głównie, jako autor esejów i haseł katalogowych (m.in. w 2010 i 2011).

W 2003 r. pod jego redakcją ukazała się praca zbiorowa pt. „Ars et educatio. Kultura artystyczna Uniwersytetu Warszawskiego”, poświęcona początkom Muzeum Narodowego w Warszawie. Jest autorem około 200 artykułów naukowych, popularno-naukowych i recenzji oraz kilkunastu książek; przewodniczącym fundacji naukowej „Collegium Artium”, członkiem Stowarzyszenia Historyków Sztuki w Polsce, Stowarzyszenia Muzeów Uczelnianych, College Art Association of America, Renaissance Society of America.

PAP

drukuj