fot. PAP/Marcin Bielecki

Szczecin: ruszyła budowa dwóch lodołamaczy

Rozpoczęło się cięcie blach dla dwóch lodołamaczy, które w 2020 r. mają zasilić flotę Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Nowe jednostki będą pracowały na polsko-niemieckim pograniczu w celu zapewnienia ochrony przeciwpowodziowej.

Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Szczecinie Marek Duklanowski podkreślił, że jest to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych dla szczecińskiego Zarządu.

„Pozwoli ona na znaczne odmłodzenie floty, która rokrocznie bierze udział w polsko-niemieckiej akcji lodołamania. To ważny czynnik w spełnianiu naszego statutowego zadania, czyli ochrony przeciwpowodziowej dla mieszkańców Pomorza Zachodniego” – powiedział cytowany w informacji Duklanowski.

Inżynier kontraktu ze strony Polskiego Rejestru Statków Wojciech Grześkowiak wskazał, że jest już gotowa dokumentacja kadłubów. Umożliwi ona przygotowanie rysunków warsztatowych, na podstawie których wycinane są poszczególne elementy poszycia, kadłuba i wzmocnień. Będą one następnie scalane, tworząc docelowy kształt lodołamacza.

„Równolegle z paleniem blach, gdy otrzymamy pierwsze elementy do składania, rozpoczniemy budowę konstrukcji kadłubów tych jednostek” – poinformował Grześkowiak.

Wyjaśnił, że kolejne ważne etapy to dostawa podstawowych elementów wyposażenia lodołamaczy, czyli m.in. silników i przekładni.

„To będzie >>serce<< lodołamacza, które będzie dawać jednostce pływającej możliwość poruszania się” – dodał.

Zdaniem RZGW, nowe jednostki, budowane według najnowszych standardów nawigacyjnych, będą jednymi z najnowocześniejszych tego typu w Polsce. Ich siła pozwoli na efektywniejsze prowadzenie akcji lodowych.

Dwa bliźniacze lodołamacze zasilą flotę RZGW przed polsko-niemiecką akcją lodołamania w sezonie 2020/2021. Na „emeryturę” przejdą natomiast dwie wysłużone już jednostki – „Świstak”, którego zwodowano w 1969 roku, oraz „Ogar” z 1970 roku.

Wartość kontraktu na budowę dwóch lodołamaczy przekracza 30,2 mln zł. Ich zakup współfinansowany jest z unijnych środków Funduszu Spójności w ramach zadania „Kontynuacja budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin”. Inwestycję realizuje Stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska.

PAP

drukuj