Szczecin: pierwsze tankowanie statku LNG
W szczecińskim porcie odbyło się w czwartek pierwsze bunkrowanie statku gazem skroplonym. PGNiG Obrót Detaliczny świadczy usługę bunkrowania LNG już w pięciu polskich portach.
Operacja bunkrowania LNG została przeprowadzona na nabrzeżu szczecińskiego portu z wykorzystaniem cystern kriogenicznych – poinformowały służby prasowe PGNiG Obrót Detaliczny. Paliwo LNG trafiło do zbiorników statku „Scheldt River”, wykonującego prace przy pogłębianiu toru wodnego Świnoujście – Szczecin.
„Razem z Grupą Lotos zrealizowaliśmy już wspólnie kilkadziesiąt operacji bunkrowania, czyli mówiąc potocznie tankowania statków skroplonym gazem ziemnym” – powiedział, cytowany w komunikacie, pełniący obowiązki prezesa PGNiG Jarosław Wróbel.
„Cieszymy się, że usługa zyskuje na popularności i po Gdańsku oraz Gdyni jej realizacja jest możliwa w kolejnych polskich portach” – dodał Jarosław Wróbel.
https://twitter.com/GK_PGNiG/status/1324333738927542275
Zdaniem Jarosława Wróbla LNG stanowi przyszłość transportu morskiego na Bałtyku.
„Współpraca PGNiG z Grupą LOTOS w tym zakresie jest dobrym przykładem uzasadniającym istnienie koncernu multienergetycznego, którego będziemy niebawem częścią” – powiedział.
Z kolei prezes Grupy Lotos Paweł Jan Majewski mówił, że transformacja energetyczna motywuje do intensyfikacji działań w obszarze paliw alternatywnych.
„Jednym z kierunków naszego rozwoju jest LNG – ekologiczne i bezpieczne paliwo. Aby popularyzować ten segmentu rynku, potrzebny jest m.in. rozwój infrastruktury logistycznej i bunkrowej LNG. Grupa LOTOS analizuje różne projekty w tym zakresie. Ostatnio spółka zakończyła studium wykonalności projektu budowy terminala przeładunkowego LNG małej skali w Gdańsku, który jest już na finalnym etapie wewnętrznych decyzji korporacyjnych” – przypomniał Paweł Jan Majewski.
Współpraca Grupy LOTOS i PGNiG w obszarze LNG trwa od kilku lat, PGNiG jest też dostawcą gazu ziemnego dla Grupy Lotos, gdzie jest wykorzystywany w procesach rafinacji ropy.
„Obserwujemy rosnące zainteresowanie usługą bunkrowania w polskich portach wśród armatorów” – podkreślał prezes PGNiG Obrót Detaliczny Henryk Mucha.
Jak dodał, „to zasługa rosnącej świadomości, że LNG jako alternatywne paliwo żeglugowe to jedyne dojrzałe rozwiązanie mogące spełnić obecne, jak i przyszłe normy emisyjne, przy jednoczesnej opłacalności ekonomicznej”.
PGNiG Obrót Detaliczny, spółka z Grupy Kapitałowej PGNiG, świadczy usługę bunkrowania LNG w pięciu portach na terenie Polski w: Szczecinie, Świnoujściu, Policach, Gdyni i Gdańsku. Dotychczas zrealizowała bunkrowania dla 12 statków.
Jak podaje PGNiG Obrót Detaliczny, LNG będzie zyskiwać na popularności także ze względu na przyjęcie tzw. dyrektywy siarkowej. Dla Europy Środkowo-Wschodniej oznacza to normy bardziej restrykcyjne niż w innych częściach świata. Dyrektywa siarkowa nakłada na armatorów, których statki pływają m.in. po Bałtyku i Morzu Północnym, obowiązek wykorzystywania paliw o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,1 procent.
PAP