Fot. PAP

Strajki na kolei?

Związkowcy nie wykluczają strajku na kolei. Decyzja zapadanie w połowie grudnia – czyli tuż po wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy. Obecnie we wszystkich spółkach grupy PKP i Przewozach Regionalnych trwa referendum strajkowe.

Spór dotyczy zmian w ulgach przejazdowych emerytów i rencistów kolejowych, które mają wejść w życie od 2013 r. Zmiany dla emerytowanych pracowników Grupy PKP zakładają, że 80-proc. ulga zostanie. Natomiast zmieni się sposób wykupu zniżki.

Od przyszłego roku emerytowani pracownicy będą musieli wykupić ją samodzielnie. Przez co grupa PKP chce zaoszczędzić ok. 27 mln zł.

Związkowcy protestują przeciw tym zmianom. Domagają się albo utrzymania świadczeń w dotychczasowym kształcie, albo wprowadzenia w zamian rekompensat w wysokości 720 zł brutto dla każdego pracownika.

Mówi Leszek Miętek, przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych.

– Na chwilę obecną dialog społeczny, który prowadzimy niestety okazuje się fiaskiem. Dzisiaj jest ostatni dzień rozmów. Jeżeli nie będzie porozumień, a wszystko wskazuje na to, że nie będzie to w dniu jutrzejszym wystosujemy do wszystkich firm pisma w sprawie żądań już w trybie ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Zostaną wszczęte spory zbiorowe – powiedział Leszek Miętek.

Tymczasem 9 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Choć Ministerstwo Transportu zapewniało wielokrotnie, że po wydarzeniach z grudnia 2010 roku dostało nauczkę, wszystko wskazuje na to, że pasażerowie muszą się przygotować na kolejny kolejowy paraliż.

Jak ustalił jeden z dzienników po wejściu w życie nowego rozkładu, część pociągów zostanie na bocznicach, a na dworcach może powtórzyć się scenariusz sprzed dwóch lat.

Nie dążymy do strajku. Liczymy, że dojdzie do porozumień. Kalendarium sporu zbiorowego mówi o tym, że taką datą gdzie jest możliwe osiągnięcie zdolności strajkowej jest 17 grudnia. Natomiast spółki grupy PKP powinny bardziej się martwić o to, jak wprowadzą nowy rozkład jazdy bo koleje śląskie nie mają taboru. Startują na nowo na obszarze całego województwa. Pogoda pokazuje, że ledwo odrobinę mrozu jest na kolei to pociągi stoją, bo sieć trakcyjna spada na głowy. Pierwsza decyzja zarządu PKP po zmianie tego zarządu była taka, że członków zarządu ds. eksploatacji nie ma w tej chwili w zarządach. Mam takie wątpliwości, że zima może sparaliżować kolej przez nieumiejętne zarządzanie w obszarach eksploatacji, a nie związki zawodowe – dodaje Leszek Miętek.

 

Wypowiedź Leszka Miętka:

Audio MP3
Pobierz

 

RIRM

drukuj