Stały Komitet RM zajmie się dziś projektem ustawy o CPK

Stały Komitet Rady Ministrów ma się dziś zająć projektem ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Jej celem jest m.in. przyspieszenie procesu inwestycyjnego oraz powołanie spółki ze stuprocentową własnością Skarbu Państwa, która będzie realizować całe przedsięwzięcie.

Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild powiedział, że rząd ma determinację, aby ta specustawa została przyjęta w najbliższym możliwym terminie i została skierowana do Sejmu.

Szef sejmowej Komisji ds. Energii i Skarbu Państwa Maciej Małecki wskazał, że CPK będzie „komunikacyjnym sercem” nie tylko Polski, ale naszej części Europy.

– Polacy oraz nasi sąsiedzi z Europy Środkowo-Wschodniej latają coraz więcej, jednak jest to wciąż znacznie mniej niż mieszkańcy Europy Zachodniej. Dlatego największy potencjał wzrostu rynku lotniczego jest właśnie w Polsce i wśród naszych sąsiadów z Europy Środkowo-Wschodniej. W związku z tym pracujemy, aby jak najwięcej pieniędzy ze wzrostu rynku lotniczego zostało w Polsce. Port Solidarność nie będzie zwykłym lotniskiem międzynarodowym, ale będzie także węzłem kolejowym. Mówimy o kluczowym, strategicznym węźle nie tylko dla Polski, ale dla naszej części Europy – mówił Maciej Małecki. 

W listopadzie 2017 roku rząd przyjął specjalną uchwałę dot. inwestycji Portu Solidarność – Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować około 30-35 mld zł. Prace przygotowawcze mają trwać do końca 2019 r, a sam port powinien zostać otwarty w 2027 r.

Dla przygotowania CPK istotne będą wyniki analizy lokalizacyjnej, jakie ma przedstawić Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”. Chodzi o lokalizację lotniska komplementarnego dla stołecznego portu, a po jego zamknięciu dla CPK. Analizowane były lotniska w Radomiu, Modlinie i Łodzi.

RIRM

drukuj