Słabe wyniki gimnazjalistów w teście PISA
Polscy gimnazjaliści mają słabe wyniki w teście PISA, który bada umiejętności rozwiązywania problemów przez uczniów.
Dane o umiejętnościach uczniów, którzy ukończyli 15. rok życia mają służyć poprawie jakości nauczania i organizacji systemów edukacyjnych.
Według ekspertów wyniki polskich gimnazjalistów wskazują w wielu przypadkach na brak samodzielności ucznia. Zwracają też uwagę, że szkoły nie rozwijają umiejętności samodzielnego i analitycznego myślenia.
Działania szkół powinny być nastawione na doszkalanie nauczycieli w dostępie do nowych technologii i łączenie ich z tradycyjnym nauczaniem. Na trudną sytuację polskiego sytemu edukacji wskazuje poseł Marzena Wróbel z sejmowej komisji edukacji.
– Czekamy aż rząd zrealizuje swoje obietnice. Przypomnę, że te obietnice, które dotyczyły laptopów dla wszystkich uczniów, podręczników nie zostały spełnione, ale wyczekujemy na ich spełnienie. Istnieje również inna kwestia o której wielokrotnie mówili doświadczeni pedagodzy. Uczniowie są uczeni rozwiązywać testy, natomiast nie są uczeni samodzielnego myślenia w tym sensie, że nie pokazują drogi jaką dochodzą do określonych wyników – tłumaczy poseł Marzena Wróbel.
Cyfryzacja szkół nie powinna stanowić podstaw nauczania, ale być jego uzupełnieniem i pomagać w szerszym dostępie do wiedzy o świecie – oceniają specjaliści.
RIRM