PAP/Darek Delmanowicz

Rusza druga faza programu Zielony Transport Publiczny

Rusza druga faza programu Zielony Transport Publiczny. Środki z programu przeznaczone są na zakup zeroemisyjnych autobusów komunikacji miejskiej.

Zielony Transport Publiczny to program, który ma na celu redukcję zanieczyszczeń i hałasu w polskich miastach. Autobusy elektryczne czy z napędem wodorowym są bowiem bardziej przyjazne dla środowiska, ale także cichsze od pojazdów napędzanych silnikami diesla.

– Polska staje się obecnie liderem w elektromobilności – jesteśmy największym eksporterem baterii. Jesteśmy największym eksporterem autobusów elektrycznych – podkreślił prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, prof. Maciej Chorowski.

W pierwszym etapie programu wpłynęły wnioski o wsparcie na zakup 431 autobusów zeroemisyjnych. Łącznie w Polskich miastach jeździ już około 12 tysięcy takich pojazdów. Miastem aspirującym do tytułu liderem elektromobilności jest Stalowa Wola.

– Uzyskaliśmy dofinansowanie na zakup 6 elektrycznych dużych autobusów, ultra nowoczesnych, które dalej będą wzmacniały jakość transportu publicznego Stalowej Woli, będą również budowały wizerunek miasta ekologicznego i nowoczesnego – mówił prezydent Stalowej Woli, Lucjusz Nadbereżny.

Plany są ambitne – władze miasta chcą, aby transport miejski w 75 proc. był zeroemisyjny. Wsparciem w osiągnięciu tego celu będzie z pewnością druga faza programu Zielony Transport Publiczny.

– 1 mld 200 mln złotych na elektryczne i wodorowe autobusy. Planujemy, że takich autobusów może być nawet 760 w skali całego kraju i chcielibyśmy, żeby one pomogły w funkcji wykluczenia komunikacyjnego – połączenie ośrodków miejskich ze swoim zapleczem – tłumaczył minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, dodając, że to gwarancja lepszego dojazdu do pracy, szkoły czy też na studia.

TV Trwam News

drukuj