Resort finansów planuje zachęty podatkowe dla rozwiązań proekologicznych

Ministerstwo Finansów planuje zachęty podatkowe dla rozwiązań proekologicznych, m.in. zerową stawkę akcyzy na CNG – sprężony gaz ziemny, zwolnienie z akcyzy aut elektrycznych czy wyższą kwotę amortyzacji dla samochodów na prąd – powiedział PAP wiceminister finansów Wiesław Janczyk.

Wiesław Janczyk przypomniał, że trwają prace nad projektem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, której gospodarzem jest Ministerstwo Energii. Zaznaczył, że Ministerstwo Finansów ma bardzo istotny wkład w zapisy tej ustawy. Dotyczą one mechanizmów podatkowych w stymulowaniu rozwiązań proekologicznych.

Chcemy zaproponować zwolnienie z akcyzy na samochody elektryczne. Mamy również propozycje podniesienia kwoty, która mogłaby być wliczana w koszty prowadzonej działalności gospodarczej przy zakupie pojazdów elektrycznych do 30 tys. euro z obecnie obowiązujących 20 tys. euro” – powiedział wiceminister finansów.

Wiesław Janczyk poinformował, że zgodnie z danymi za 2015 r. wpływy z akcyzy od samochodów hybrydowych – było ich 3,8 tys. – wyniosły 24 mln zł. Dla porównania w budżecie na ten rok z tytułu akcyzy od samochodów zaplanowano 2,3 mld zł, z czego po lipcu wpływy osiągnęły 61,9 proc. z tej kwoty.

To daje konkretny rezultat przy myśleniu o preferencjach dla tej sfery” – zaznaczył wiceminister.

Dodał, że kolejna propozycja resortu finansów dotyczy zwolnienia z podatku od nieruchomości w przypadku stanowisk, w których pojazdy elektryczne miałyby być zasilane w energię. Zwolnieniu podlegałaby także związana z tym niezbędna infrastruktura.

Ponadto – jak poinformował Wiesław Janczyk – ministerstwo pracuje również nad zniesieniem akcyzy na paliwo CNG – sprężony gaz ziemny.

Mogłoby być ono użyte na większą niż do tej pory skalę na przykład w zasilaniu autobusów miejskich. Mamy informację od podmiotów, które operują w tej branży, dostarczają tego nośnika energii, że jest duże zapotrzebowanie na obniżenie tej stawki akcyzy” – powiedział wiceminister finansów.

Wiesław Janczyk wyjaśnił, że CNG jest paliwem proekologicznym, jego stosowanie ogranicza znacząco emisję zanieczyszczeń.

W 2015 r. dochody państwa z tego tytułu były niewielkie, wynosiły zaledwie 7 mln zł. Jak się dowiadujemy (podatek – PAP), jest jednak istotną barierą dla wejścia na ten rynek z technologią, która byłaby mniej szkodliwa, jeśli chodzi o zanieczyszczenia” – tłumaczył wiceszef resortu.

Zgodnie z programem rządowym Czyste Powietrze, chcielibyśmy wyjść naprzeciw takiemu postulatowi – być może stawka akcyzy zostanie po prostu obniżona do zera i da szansę na to, żeby po miastach w Polsce jeździły autobusy, które nie będą emitować tak dużo spalin i szkodliwych substancji” – dodał.

Ministerstwo Finansów liczy na to, że zmiany te zaczną obowiązywać już od 1 stycznia 2018 r. Podkreślił, że ich celem jest poprawa jakości powietrza.

W dużych miastach parametry jakościowe powietrza, którym oddychamy, wymagają poprawy. To długoterminowy projekt. Sądzę, że te regulacje mają szansę na wejście od 1 stycznia 2018 r. i sukcesywnie będą przyczyniać się do poprawy tych parametrów” – powiedział Wiesław Janczyk.

 

PAP/RIRM

drukuj