fot. Szczeciński Park Przemysłowy

Ratunek dla stoczni

Czas pandemii negatywnie odbił się na gospodarce morskiej. Ucierpiał także przemysł stoczniowy. Ratunkiem są prowadzone inwestycje – podkreśla wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Gospodarka morska to nadzieja Pomorza – akcentuje wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki.

– Gospodarka morska, to nie tylko przemysł stoczniowy, ale także: armatorzy, porty, zespół Portów Szczecin-Świnoujście, to jest serce zachodniopomorskiej gospodarki. To było serce, jest i głęboko wierzymy, że dzięki tym działaniom, które podejmujemy – czasem w wielkim trudzie – ono pozostanie centrum zachodniopomorskiej gospodarki – wskazuje Zbigniew Bogucki.

Rynek stoczniowy jest dziś bardzo rozchwiany. To wynik ostatnich lat i dotykającej cały świat pandemii COVID-19.

– Jeśli popatrzymy na przemysł stoczniowy na świecie, to zeszły rok był  niezwykle interesujący. Zamówiono blisko 1700 statków o łącznej nośności 120 mln DWT. Proszę zwrócić uwagę, że 90 proc. budowy tych statków przypadło stocznią chińskim, koreańskim czy japońskim – akcentuje Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.

To pokazuje, że obszar rentowności w znaczący sposób się skurczył – podkreśla Marek Gróbarczyk. Potrzebne jest wsparcie przemysłu stoczniowego i działanie, które spowoduje wzrost konkurencyjności. Tym działaniem będą inwestycje.

– Inwestycje daleko idące. To wpisuje się w cały proces budowy polityki portowej. Jeszcze w 2020 roku wynik polityki portowej odczuwał skutki pandemii, ale obecne 113 mln ton przeładowanych towarów to ogromny sukces naszych portów – wskazuje wiceminister infrastruktury.

Do tego dochodzi budowa promów dla polskich armatorów. Inwestycje są realizowane zgodnie z planem. Chodzi o cztery promy dla Polskiej Żeglugi Morskiej i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Rozpoczął się także proces zakupu nowego promu dla PŻB.

– Te wielomiliardowe inwestycje, przed którymi stoimy. To pomoc dla polskich armatorów na budowę Robaksów, 140 mln dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, miliard złotych dla polskich promów, kolejne miliony dla zespołu Portów Szczecin-Świnoujście i wiele innych programów, które czekają w kolejce na podpis pana premiera. To uświadamia nam wszystkim, że o gospodarce morskiej na Pomorzu Zachodnim jeszcze będzie głośno – zaznacza wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Polska Żegluga Morska podpisała też umowę o współpracy z Grupą Azoty Zakłady Chemiczne Police. W wyniku współpracy do portu w Policach będą transportowane surowce z Maroka i Algierii.

TV Trwam News

drukuj