Problemy branży lotniczej w związku z pandemią koronawirusa
Branża lotnicza przeżywa poważny kryzys związany z pandemią koronawirusa. Przewóz pasażerów jest zablokowany i nie przynosi zysków, a lotniska generują koszty związane między innymi z utrzymaniem infrastruktury. Portom i liniom lotniczym kończą się środki potrzebne na funkcjonowanie.
W naszym kraju taka sytuacja może potrwać co najmniej do czerwca. Władze spółek podejmują różne działania, by nie utracić płynności finansowej.
Od dłuższego czasu biznes stoi w miejscu, lotniska są otwarte, powstają olbrzymie koszty, ale nie ma klientów – wskazał prezes Lotniska Warszawa-Modlin, Leszek Chorzewski. Jak dodał, aby utrzymać się na rynku, potrzebne będzie konkretne wsparcie.
– Zasoby finansowe poszczególnych lotnisk wyczerpują się. Jak słyszymy, ta sytuacja może potrwać do czerwca, w związku z tym zaczynamy ogromnie obawiać się tego, że nasze spółki zaczną tracić płynność finansową, a to doprowadzi je w skrajnych sytuacjach do upadłości. Mamy w tej chwili do przeanalizowania zapisy drugiej i trzeciej tarczy, to w tej chwili się u nas dzieje. 13 maja przez nasze władze spółki mamy wyznaczony termin na przedstawienie tego, co możemy pozyskać z tarcz zaproponowanych przez rząd. Obawiam się, że to wsparcie nie będzie wystarczające i niezbędnych argumentem do kontynuowania działalności naszego lotniska, przecież tak ważnego dla całego Mazowsza i Podlasia, jest zasilenie naszych aktywów poprzez jakiś grant przez jednego z właścicieli – powiedział Leszek Chorzewski.
Władze spółki nie chcą zwalniać pracowników. Lotnisko Warszawa-Modlin to bardzo ważny pracodawca dla m.in. regionów Mazowsza i Podlasia. Do końca maja obowiązuje zawarte ze związkami porozumienie ograniczające czas pracy i zmniejszające do 80 proc. wynagrodzenie.
Prezes Leszek Chorzewski nie wykluczył, że będą potrzebne kolejne rozmowy i przedłużenie tych postanowień, bo w najbliższym czasie nie można liczyć na poprawę sytuacji w branży. W optymistycznym wariancie przewozy w Modlinie do końca roku mogą odbudować się na poziomie 60 proc.
RIRM