Nocna i świąteczna pomoc medyczna. MZ pracuje nad usprawnieniem wykonywanych świadczeń
Ministerstwo Zdrowia pracuje nad usprawnieniem pracy nocnej i świątecznej pomocy medycznej. Pozwoli to rozładować kolejki na SOR-ach. Resort przygotował pilotaż, który przez pół roku będą realizować trzy placówki medyczne. O sprawie pisze „Nasz Dziennik”.
Ministerstwo Zdrowia proponuje, aby pacjent skorzystał z teleporady, czyli z platformy pierwszego kontaktu. Jeśli okaże się, że będzie potrzebna konsultacja z lekarzem, wówczas pacjent ma być skierowany do centrum pomocy doraźnej.
„Platforma to system teleinformatyczny, w ramach którego są udzielane świadczenia z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej w formie teleporady przez pielęgniarkę, położną oraz lekarza. Z platformą można kontaktować się telefonicznie oraz przez formularz na stronie gov.pl/dom. Na podstawie wywiadu z pacjentem lekarz lub pielęgniarka udzielają teleporady, kierują do centrum lub powiadamiają o konieczności zadzwonienia na nr 112” – mówi Maria Kuźniar z Ministerstwa Zdrowia.
System sprawdzi się, kiedy pacjent rozpozna, czy będzie wymagał natychmiastowej pomocy medycznej – wyjaśnia prof. Piotr Jankowski. Jeżeli pacjent źle się czuje, ma gorączkę czy drobny uraz, w pierwszej kolejności powinien zadzwonić na teleporadę. To może pomóc rozładować kolejki na SOR-ach. Szpitalne Oddziały Ratunkowe są po to, aby ratować zdrowie i życie osób z dużymi i poważnymi zagrożeniami. W realizacji półrocznego pilotażu mają wziąć udział trzy placówki medyczne.
TV Trwam News