Min. P. Czarnek: Podstawową troską resortu edukacji jest jak najszybszy powrót uczniów do szkół
Podstawową troską resortu edukacji jest jak najszybszy powrót uczniów do szkół – deklaruje minister edukacji i nauki, prof. Przemysław Czarnek. Minister przedstawił podczas posiedzenia sejmowej Komisji Edukacji Narodowej informację nt. przygotowania polskich szkół do długoterminowego nauczania zdalnego.
Przedstawienia informacji na ten temat domagała się opozycja. Koalicja Obywatelska wskazywała, że resort edukacji nie poradził sobie z wdrożeniem nauczania zdalnego. Jako przykłady poseł Krystyna Szumilas podała: braki w sprzęcie, niewystarczające szkolenia dla nauczycieli, a także odebranie uczniom możliwości korzystania z poradni pedagogicznych, co przełożyło się na pogłębianie nierówności między dziećmi.
Minister edukacji i nauki, prof. Przemysław Czarnek, odpowiedział, że faktycznie wciąż wiele jest do zrobienia i resort dokona analizy uwag opozycji.
Od 2017 roku sukcesywnie szkolimy nauczycieli w zakresie kompetencji cyfrowych. Łącznie przeszkolimy blisko 170 tys. nauczycieli! #edukacja #szkoła #nauczyciel #naukazdalna pic.twitter.com/JKtYIlHNkx
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOV_PL) December 11, 2020
Polityk wskazuje, że wprowadzane w dobie pandemii prawo wychodzi naprzeciw oczekiwaniom. Wprowadzane w ostatnich miesiącach przepisy dają dyrektorom szkół dużą swobodę, gdyż pozwalają np. na skrócenie godziny lekcyjnej z 45 do 30 minut.
Prof. Przemysław Czarnek odpowiadając na zarzuty opozycji o brak wiedzy, wskazał, że resort ma stały dostęp do badań prowadzonych pod auspicjami MEN, dotyczących poziomu kształcenia zdalnego.
– Na bieżąco przy współpracy z kuratorami monitorujemy sytuację i zbieramy wszystkie informacje bezpośrednio u źródła, u dyrektorów szkół, u nauczycieli, również podczas cotygodniowych pobytów w różnych szkołach. Część informacji publikujemy. Monitoring jest na bieżąco. Diagnoza jest na bieżąco również co do tego: w jaki sposób, kiedy, na jakich warunkach wracamy do szkół, do nauczania stacjonarnego – podkreślił szef resortu edukacji.
Minister @CzarnekP – Za czasów PO-PSL tylko 1,4 % szkół skorzystało z programu „Cyfrowa szkoła”. Kosztował on 60 mln zł i był sztandarowym projektem PO-PSL. W ramach programu „Komputer dla ucznia” ówcześni gimnazjaliści mieli otrzymać laptopy, ale komputery do szkół nie trafiły. pic.twitter.com/TKkqexOZyJ
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOV_PL) December 11, 2020
W sumie na wsparcie cyfrowe dla nauczycieli i uczniów przekazano ok. 1 mld złotych.
W ramach działań obecnego rządu obecnie ponad 90 proc. szkół i placówek ma dostęp do szybkiego internetu. Jeszcze kilka lat temu było to jedynie prawie 23 proc. szkół. #cyfryzacja #edukacja #naukazdalna #szkoła @PremierRP pic.twitter.com/HeYay0QFOs
— Ministerstwo Edukacji Narodowej (@MEN_GOV_PL) December 11, 2020
Zuzanna Dąbrowska/RIRM