M. Czarnik: Rząd redukuje program CPK zapominając o jego głównym celu – likwidacji wykluczenia komunikacyjnego
Rząd próbuje na szybko przeprowadzić program CPK, mimo że pracujemy nad ustawą, która wprowadza pewne ograniczenia co do możliwości zmian w tym programie, a do tego robi to bez konsultacji publicznych. W tej chwili redukuje program CPK zapominając o jego głównym celu – likwidacji wykluczenia komunikacyjnego – zaznaczył Michał Czarnik, wiceprezes stowarzyszenia „Tak dla CPK”, podczas „Aktualności dnia” w Radiu Maryja.
Stowarzyszenie „Tak dla CPK” opublikowało niedostępny dotychczas [„Program inwestycyjny CPK Etap II 2024-2030”] sygnowany przez pełnomocnika rządu, Macieja Laska. Jednocześnie [wydało oświadczenie], w którym wyraża zaniepokojenie wobec postulowanych przez Radę Ministrów zmian.
– CPK to projekt lotniska pod Warszawą oraz prawie 2 tys. km infrastruktury kolejowej w Polsce. Program w sprawie CPK został przyjęty w październiku 2023 r., jeszcze przez poprzedni rząd. Teraz nowy rząd proponuje radykalne zmiany. Przygotowano odpowiedni dokument już w sierpniu, natomiast do wczoraj nie ujrzał on światła dziennego, mimo iż jest już przedmiotem obrad rządu. Dowiedzieliśmy się również, że pełnomocnik Maciej Lasek zawnioskował do Rady Ministrów, żeby dokument był procedowany bez konsultacji publicznych. To wyjątkowa sytuacja, ponieważ zgodnie z regulaminem pracy Rady Ministrów tego typu dokumenty powinny być zasadniczo poddawane konsultacjom publicznym ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. Rząd wręcz chwalił się w sierpniu br., że teraz taka praktyka będzie obowiązywała we wszystkich przypadkach. Jednak tutaj nie ma to miejsca (…). Rząd próbuje na szybko przeprowadzić program CPK, mimo że pracujemy nad ustawą, która wprowadza pewne ograniczenia co do możliwości zmian w tym programie, a do tego robi to bez konsultacji publicznych – wskazał Michał Czarnik, wiceprezes stowarzyszenia „Tak dla CPK”.
🚨 Pilne! 🚨
Publikujemy dziś wcześniej nieujawniony dokument „Program inwestycyjny CPK. Etap II 2024-2032” 📄, w którym niestety odkryliśmy szereg zmian wprowadzanych bez konsultacji publicznych. 😡 Zmiany te oznaczają:
❌ Wydłużanie terminów realizacji,
❌ Pogłębianie… pic.twitter.com/bYOgaPlGTV— Stowarzyszenie #TakDlaCPK (@TakDla_CPK) December 10, 2024
Planowane jest opóźnienie budowy lotniska. Pierwsza faza inwestycji w Baranowie ma być otwarta dopiero w 2032 r.
– To straty dla gospodarki. Każdy rok funkcjonowania Polski bez tego lotniska to dużo mniejsze wpływy z ceł i podatków; dużo mniejsze wpływy dla gospodarki, która rozwija się mając międzynarodowy hub przesiadkowy w centrum Polski. Dzisiaj lotnisko Chopina jest zapchane – mówił gość Radia Maryja.
Rozmówca zwrócił także uwagę na ograniczenia programu kolejowego.
– W zmianach, które zaproponowano w zasadzie jedyną linią kolejową, która ma być budowana jest tzw. linia Y, czyli łącząca Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań; linia o parametrach dużych prędkości, gdzie pociągi będą się zatrzymywać tylko w tych największych miastach (…). Natomiast program CPK w oryginalnej wersji przewidywał budowę linii kolejowych w całym kraju i połączenie wszystkich ośrodków, również tych mniejszych, do których dziś kolej nie dochodzi, jak Jastrzębie Zdrój czy Łomża (…). W tej chwili rząd redukuje program CPK zapominając o jego głównym celu – likwidacji wykluczenia komunikacyjnego – akcentował wiceprezes.
Cała rozmowa z Michałem Czarnikiem dostępna jest [tutaj].
radiomaryja.pl