Kalwaria Zebrzydowska: inscenizacja wjazdu Chrystusa do Jerozolimy

Niedziela Palmowa rozpoczynająca Wielki Tydzień jest jednocześnie wspomnieniem uroczystego wjazdu Chrystusa do Jerozolimy.

– Był witany jako król. Ludzie ścinali gałązki oliwne, gałązki palmowe i rzucali pod stopy Jezusa witając Go jako Króla Dawidowego: „Hosanna”, który przychodzi w imię Pańskie – powiedział ks. prof. Jan Machniak z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.

Tego dnia wierni przynoszą do kościołów palmy, które są święcone przez kapłana i z których po spaleniu powstaje popiół, który zostanie użyty w Środę Popielcową do posypania głów. Ponadto w Niedzielę Palmową w każdej świątyni odczytywana jest Męka Pańska.

– Niedziela Palmowa jest nazywana Niedzielą Męki Pańskiej. Czytamy opis całej Męki Pańskiej przypominając, że Jezus Chrystus Król Izraela obiecany Mesjasz jest Tym, który podejmuje cierpienie – Krzyż, śmierć po to, aby zbawić wszystkich z niewoli grzechu – zaznaczył ks. prof. Jan Machniak.

W Kalwarii Zebrzydowskiej w Niedzielę Palmowa każdego roku organizowana jest inscenizacja wjazdu Chrystusa do Jerozolimy oraz wypędzenia kupców ze świątyni. Misterium pasyjne to tradycja sięgająca początków XVII wieku, gdy w miejscu tym powstał klasztor bernardynów.

– Nie dziwimy się, że wciąż, po ponad 4 wiekach, przebywają tutaj wciąż dziesiątki tysięcy wiernych, żeby w tych misteriach uczestniczyć, żeby przeżywać, żeby się modlić, bo jest to nie tylko kwestia odtworzenia scen przez braci kleryków czy osób odgrywających sceny, ale przede wszystkim chęć pomocy, by poprzez obrazy przemówić także do człowieka współczesnego, do którego obrazy szczególnie przemawiają – powiedział o. Azariasz Hess OFM, kustosz sanktuarium pasyjno-maryjnego w Kalwarii Zebrzydowskiej.

W rolę historycznych postaci sprzed dwóch tysięcy lat wcielili się klerycy z kalwaryjskiego Wyższego Seminarium Duchownego oraz świeccy. Zasadnicza część Misterium Męki Pańskiej rozpocznie się w Wielką Środę. Tradycja organizowania w Kalwarii Zebrzydowskiej misteriów sięga czasów, gdy został ufundowany klasztor bernardynów. Początkowo odbywały się one tylko w Wielki Piątek, ale z końcem XVII w. rozszerzone zostały o Wielki Czwartek.

 

TV Trwam News/RIRM

drukuj