K. Złotowski: Wiele firm transportowych pada ofiarą uciążliwej i kosztowej biurokracji
Europoseł Kosma Złotowski wskazuje na potrzebę zwalczania barier, które występują na jednolitym rynku UE. Dotyczą one m.in. sektora transportu drogowego. Raport w tej sprawie polityk zaprezentował na posiedzeniu jednej z komisji w PE.
W ostatnim czasie swoboda przepływu towarów i usług napotyka na coraz większe bariery stawiane przez państwa członkowskie UE. Europoseł Kosma Złotowski ocenił, że bariery pozataryfowe mają poważny wpływ na sektor usług. Dodał, że KE zidentyfikowała 24 ograniczenia w 13 branżach, które naruszają unijne przepisy.
– Niektóre z nich są jawnie dyskryminujące, a ich celem jest wyłącznie utrudnienie dostępu do rynków krajowych i dla podmiotów działających transgranicznie. Szczególnym przykładem jest sektor transportu drogowego. Jego sprawne funkcjonowanie ma decydujący wpływ na handel między państwami członkowskimi. Wiele firm transportowych – zwłaszcza z państw członkowskich, które przystąpiły do UE po 2004 roku – pada poza krajem rejestracji ofiarą uciążliwej i kosztowej biurokracji, nieprawidłowego wdrażania prawodawstwa europejskiego, nieproporcjonalnych kar i nieuzasadnionych działań ze strony krajowych organów kontroli – wskazał Kosma Złotowski.
Europoseł zauważył, że choć KE podjęła inicjatywy zmierzające do usunięcia barier, większość z nich była nieskuteczna lub napotkała opór w procesie legislacyjnym. Według Kosmy Złotowskiego potrzebna jest przejrzysta baza danych krajowych barier pozataryfowych wraz z postępowaniami ws. uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego. To poprawiłoby funkcjonowanie Grupy Zadaniowej ds. Egzekwowania Przepisów dotyczących Jednolitego Rynku – ocenił eurodeputowany.
RIRM