fot. https://www.facebook.com/ILOVEPOLANDpfn/photos/a.2763397547056034/4599923233403447/

Jacht „I Love Poland” wrócił na Maltę – na metę regat wokół Sycylii

Promujący Polskę jacht „I Love Poland”, który startował w liczących 600 mil morskich prestiżowych żeglarskich regatach śródziemnomorskich wokół Sycylii, dziś w nocy, w głównej stawce łodzi, powrócił na Maltę, gdzie były start i meta wyścigu.

Warunki żeglugi najpierw w Cieśninie Messyńskiej, a później jeszcze za Lampedusą rozbiły peleton startujących. Wyścig trwa i nie wiadomo jeszcze, które miejsce ostatecznie zajmie załoga łodzi, której właścicielem jest Polska Fundacja Narodowa, po korekcie wyników ze względu na wielkość jachtów.

W rewelacyjnych warunkach pogodowych najszybszym jednokadłubowcem był startujący w tej samej co „I Love Poland” kategorii zarejestrowany na Kajmanach jacht „Comanche” z kapitanem Mitchem Boothem, który był na mecie po 40 godzinach 17 minutach i 50 sekundach od startu.

To rekord trasy – poprzedni o ponad 7,5 godz. dłuższy – od 2007 r. wynosił 47 godzin, 55 minut i 3 sekundy i należał do „Ramblera” prowadzonego przez Amerykanina George’a Davida.

Większość jachtów zatrzymały jednak zmienne wiatry między Włochami a Sycylią oraz flauta za Lampedusą.

„I Love Poland”, którego kapitanem jest Grzegorz Baranowski, wystartował w sobotę w południe z portu w stolicy Malty Vallettcie. W czternastoosobowej załodze znaleźli się m.in. absolwenci prowadzonych przez Polską Fundację Narodową szkoleń dla młodych żeglarzy chcących pływać na największych jachtach regatowych na świecie.

W 42. edycji klasycznych regat „Rolex Middle Sea Race” wystartowało obok polskiej jednostki prawie 120 jachtów z całego świata, choć ze względu na trudne warunki kilkanaście wycofało się podczas wyścigu. „I Love Poland” (Volvo Open 70) jest jednym z dwunastu zaliczanych do kategorii IRC/Class1 i siedmiu z grupy największych w kategorii ORC/Class1.

Start i meta regat to Malta. Żeby opłynąć Sycylię, uczestnicy przeszli przez Cieśninę Messyńską, która jak zawsze stanowiła duże wyzwanie dla załóg, nawigatorów i jachtów. Potem łódź opłynęła wyspę Stromboli na północ od Sycylii i przeszła między wysepkami Marettimo i Favignaną na jej zachodzie.

Potem płynęła na południe, jednak trasa powrotna na Maltę – zgodnie z regulaminem wyścigu – zmuszała do opłynięcia małych wysepek leżących blisko Afryki – Pantellerii i Lampedusy. Stamtąd polski jacht popłynął przez cieśniną między Maltą a małą wysepką Comino, by zakończyć wyścig w zatoce obok Valletty.

Kapitan „I Love Poland” przed wypłynięciem w rejs zapewniał, że i dobrze przygotowana załoga z jedną dziewczyną w składzie i sam dobrze przygotowany jacht dadzą z siebie wszystko podczas wyścigu. Zaznaczył jednak, że w tej samej klasie jednokadłubowców startuje jeden z olbrzymów – dwukrotnie większy jacht „Skorpios”, ale też autor dotychczasowego rekordu trasy – jacht „Rambler” Amerykanina Georga Davida.

„W ubiegłym roku ekipa „I Love Poland” była najlepsza podczas tych regat – pierwsza przecięła linię mety” – przypomniał Grzegorz Baranowski.

Pierwsza rekrutacja do projektu żeglarskiego PFN ruszyła w grudniu 2019 r. – z 430 zgłoszeń kapituła programu wybrała finalistów, którzy wzięli udział w zgrupowaniu szkoleniowym. Po szkoleniach załoga jachtu – z ograniczeniami wynikającymi z pandemii – uczestniczył w wybranych regatach i zawodach żeglarskich w 2020 roku.

Start wokół Sycylii w „Rolex Middle Sea Race” jest dla załogi jednym z kilku w tym roku. W regatach bierze też udział kilka innych jachtów z Polakami na pokładzie.

PAP

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl