Jacht „I Love Poland” opływa Sycylię w regatach śródziemnomorskich
Promujący Polskę jacht „I Love Poland”, którego właścicielem jest Polska Fundacja Narodowa płynie w liczących 600 mil śródziemnomorskich regatach żeglarskich z Malty wokół Sycylii i z powrotem na Maltę – poinformował w niedzielę Temistokles Brodowski z PFN.
O 8⃣rano #ILovePoland jako 4⃣ wśród wszystkich jachtów jednokadłubowych, startujących w @RolexMiddleSea okrążył kolejny znak zwrotny regat – Wyspę Stromboli.
Przed polskim jachtem płyną największe jednostki startujące w wyścigu: Skorpios, Comanche oraz rekordzista trasy Rambler👇 pic.twitter.com/7p1CAc4oHo— I Love Poland🇵🇱 (@ILOVEPOLANDpfn) October 24, 2021
W czternastoosobowej załodze znaleźli się m.in. absolwenci prowadzonych przez PFN szkoleń dla młodych żeglarzy chcących pływać na największych jachtach regatowych na świecie.
W 42. edycji klasycznych regat „Rolex Middle Sea Race” startuje obok polskiej jednostki prawie 120 jachtów z całego świata. „I Love Poland” (Volvo Open 70) jest jednym z dwunastu zaliczanych do kategorii IRC/Class1 i siedmiu z grupy największych w kategorii ORC/Class1.
Start i meta regat to Malta. Żeby opłynąć Sycylię uczestnicy przeszli między kontynentalnymi Włochami, a Sycylią przez Cieśninę Messyńską, która jak zawsze stanowiła duże wyzwanie dla załóg, nawigatorów i jachtów. Potem łódź opłynęła wyspę Stromboli na północ od Sycylii i przeszła między wysepkami Marettimo i Favignaną na jej zachodzie.
Przed większością załóg rywalizujących w @RolexMiddleSea kolejna noc na morzu.
Najszybsze trimarany zbliżają się do mety na Malcie. Prawdopodobnie zwycięży jednostka Argo, która z prędkością 25 węzłów zbliża się do oddalonej o niespełna 8 mil morskich mety w Valletcie. pic.twitter.com/5N8DcmqmzO— I Love Poland🇵🇱 (@ILOVEPOLANDpfn) October 24, 2021
Teraz płynie na południe, jednak wracać do stolicy Malty Valletty zgodnie z regulaminem wyścigu może dopiero po opłynięciu małych wysepek leżących blisko Afryki – Pantellerii i Lampedusy – a potem przejść cieśniną między Maltą a małą Comino i zakończyć wyścig w zatoce obok Valletty.
Kapitan „I Love Poland” Grzegorz Baranowski przed wypłynięciem w rejs zapewniał, że i dobrze przygotowana załoga z jedna dziewczyną w składzie i sam dobrze przygotowany jacht dadzą z siebie wszystko podczas wyścigu.
Zaznaczył jednak, że w tej samej klasie jednokadłubowców startuje jeden z olbrzymów – dwukrotnie większy jacht Skorpios, ale też autor dotychczasowego rekordu trasy – jacht Rambler Amerykanina Georga Davida. Ustanowiony w 2007 r. rekord wynosi 1 dzień 23 godz. 55 min i 3 s.
W ubiegłym roku ekipa „I Love Poland” była najlepsza podczas tych regat – pierwsza przecięła linię mety – przypomniał Baranowski.
„Teraz będziemy musieli dać z siebie wszystko, a potem czekać które miejsce dadzą nam przeliczniki stosowane dla łódek w naszej klasie” – dodał.
Pierwsza rekrutacja do projektu żeglarskiego PFN ruszyła w grudniu 2019 r. – z 430 zgłoszeń kapituła programu wybrała finalistów, którzy wzięli udział w zgrupowaniu szkoleniowym. Po szkoleniach załoga jachtu – z ograniczeniami wynikającymi z pandemii – uczestniczył w wybranych regatach i zawodach żeglarskich w 2020 r.
Start wokół Sycylii w „Rolex Middle Sea Race” jest dla załogi jednym z kilku występów w regatach w tym roku. W regatach bierze też udział kilka innych jachtów z Polakami na pokładzie.
PAP