„ABC Małego Konsumenta”

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma propozycję dla najmłodszych. „ABC Małego Konsumenta” to projekt, który ma ich oswoić z ekonomią.

Edukacja ekonomiczna w rodzinach albo rozpoczyna się zbyt późno, albo nie rozpoczyna się wcale. Tej wiedzy dzieci nie wynoszą z domu.

– Jeżeli mówimy o przedsiębiorczości, o wychowaniu, gdzie młody człowiek ma pojęcie, co to jest pieniądz, skąd on się bierze, jak można go wydawać i również jak sobie poradzić w sytuacji, kiedy go jest mniej – to są rzeczy, których się w naszych rodzinach nie uczy – mówi dr Krystyna Kmiecik-Baran, psycholog społeczny.

Gospodarowania pieniędzmi dzieci nie uczą się w szkołach. Choć obowiązek wprowadzenia uczniów w świat odpowiedzialnej konsumpcji spoczywa także na nauczycielach, to lekcje przedsiębiorczości mają bardziej charakter teoretyczny niż praktyczny.

Gdybyśmy próbowali dociec, jaki procent naszego społeczeństwa należy do osób przedsiębiorczych, to więcej jak 10 proc. byśmy nie znaleźli – podkreśla dr Krystyna Kmiecik-Baran.

Nauka powinna rozpoczynać się już od trzeciego roku życia. Wtedy dziecko zaczyna rozumieć podstawowe pojęcia ekonomiczne.

– Dziecko musi mieć świadomość, że pieniądz nie bierze się z przysłowiowej „ściany”, a służy temu bankomat, z którego środki są wypłacane – zaznacza dr Bartłomiej Gabryś z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

W takim wieku najlepiej docierać do dzieci przez zabawę.

– Dzieciakom lepiej jest pokazać pewne zasady funkcjonowania poprzez przykład, czyli jeśli jest kasa i bawisz się w sklepik w przedszkolu, to ten ma 3 zł, ten ma 5 zł i różnica powoduje, że ty możesz kupić coś takiego, a ty coś innego – wskazuje dr Bartłomiej Gabryś.

Z myślą o przedszkolakach UOKiK przygotował projekt edukacyjny „ABC Małego Konsumenta”. Dzieci zdobędą wiedzę na temat tego, gdzie robić zakupy, co to jest paragon i do czego służy oraz, jak robić przemyślane zakupy.

Powstały dwa scenariusze lekcji: jestem małym konsumentem oraz robimy przemyślane zakupy, aby urozmaicić proces przyswajania wiedzy. Udostępniamy bezpłatnie nowoczesne narzędzia edukacyjne, tematyczne gry online: sklepowe memo i na zakupach – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

UOKiK wychodzi z propozycją także do starszych. Przez projekt „Młodzież – z prawem na cz@sie” edukuje w zakresie praw konsumenta w internecie oraz cyberbezpieczeństwa.  Obecnie trwa rekrutacja do projektu.

abc-malego-konsumenta-plakat

TV Trwam News

drukuj