
„ABC Małego Konsumenta”
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma propozycję dla najmłodszych. „ABC Małego Konsumenta” to projekt, który ma ich oswoić z ekonomią.
Edukacja ekonomiczna w rodzinach albo rozpoczyna się zbyt późno, albo nie rozpoczyna się wcale. Tej wiedzy dzieci nie wynoszą z domu.
– Jeżeli mówimy o przedsiębiorczości, o wychowaniu, gdzie młody człowiek ma pojęcie, co to jest pieniądz, skąd on się bierze, jak można go wydawać i również jak sobie poradzić w sytuacji, kiedy go jest mniej – to są rzeczy, których się w naszych rodzinach nie uczy – mówi dr Krystyna Kmiecik-Baran, psycholog społeczny.
Gospodarowania pieniędzmi dzieci nie uczą się w szkołach. Choć obowiązek wprowadzenia uczniów w świat odpowiedzialnej konsumpcji spoczywa także na nauczycielach, to lekcje przedsiębiorczości mają bardziej charakter teoretyczny niż praktyczny.
– Gdybyśmy próbowali dociec, jaki procent naszego społeczeństwa należy do osób przedsiębiorczych, to więcej jak 10 proc. byśmy nie znaleźli – podkreśla dr Krystyna Kmiecik-Baran.
Nauka powinna rozpoczynać się już od trzeciego roku życia. Wtedy dziecko zaczyna rozumieć podstawowe pojęcia ekonomiczne.
– Dziecko musi mieć świadomość, że pieniądz nie bierze się z przysłowiowej „ściany”, a służy temu bankomat, z którego środki są wypłacane – zaznacza dr Bartłomiej Gabryś z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
W takim wieku najlepiej docierać do dzieci przez zabawę.
– Dzieciakom lepiej jest pokazać pewne zasady funkcjonowania poprzez przykład, czyli jeśli jest kasa i bawisz się w sklepik w przedszkolu, to ten ma 3 zł, ten ma 5 zł i różnica powoduje, że ty możesz kupić coś takiego, a ty coś innego – wskazuje dr Bartłomiej Gabryś.
Z myślą o przedszkolakach UOKiK przygotował projekt edukacyjny „ABC Małego Konsumenta”. Dzieci zdobędą wiedzę na temat tego, gdzie robić zakupy, co to jest paragon i do czego służy oraz, jak robić przemyślane zakupy.
– Powstały dwa scenariusze lekcji: jestem małym konsumentem oraz robimy przemyślane zakupy, aby urozmaicić proces przyswajania wiedzy. Udostępniamy bezpłatnie nowoczesne narzędzia edukacyjne, tematyczne gry online: sklepowe memo i na zakupach – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
UOKiK wychodzi z propozycją także do starszych. Przez projekt „Młodzież – z prawem na [email protected]” edukuje w zakresie praw konsumenta w internecie oraz cyberbezpieczeństwa. Obecnie trwa rekrutacja do projektu.
abc-malego-konsumenta-plakatTV Trwam News