TVP i reklama piwa
Telewizja Polska kupiła serial „Piąty stadion” by reklamować jedną z marek piwa w trakcie Euro 2012. Jednak krótki 5 min. film nie był traktowany przez TVP jako reklama. TVP zasłania się tajemnicą handlową przy ujawnieniu szczegółów finansowych związanych z „Piątym stadionem”.
Ustawa medialna rozróżnia zwykły spot reklamowy od tzw. lokowania produktu. Lokowanie polega na, tym że dany produkt pojawia się w programie telewizyjnym lub filmie. W zakupionym prze TVP serialu, piwo pojawia się nie kilka razy ale jest widoczne niemalże przez cały czas trwania krótkiego filmu. Producent mini serialu wykorzystał lukę w prawie.
Ustawa medialna nie określa częstotliwości z jaką dany przedmiot może być lokowany w programie TV lub filmie.
Poseł Elżbieta Kruk, była przew. KRRiT, mówi, że to nie jest pierwszy raz gdy TVP miała problem podczas Euro 2012 z rozróżnieniem typu i finansowania reklamy. Elżbieta Kruk dodała, że nasuwają się pewne wątpliwości co do niektórych reklam i sposobu ich lokowania przed transmisjami rozgrywek piłkarskich i bezpośrednio po nich. Teraz trzeba dokonać dokładnej analizy tych spraw.
DŹWIĘK: 07.07.12 RI do wiad. Kruk
KRRiT ma odpowiednie narzędzia do zbadania, czy TVP nie złamała prawo. Ta problematyka jest dość trudna do określenia – powiedziała Elżbieta Kruk. Wyjaśniła, że nie jest znana kwestia niektórych danych na przykład takich, ile TVP zarobiła na takich reklamach i lokowaniu tych produktów. Będziemy się domagać wszczęcia postępowania w tej sprawie. Jeśli do tego nie dojdzie, zostaną złożone wnioski do odpowiednich organów państwa – zapowiada poseł Elżbieta Kruk.
DŹWIĘK: 07.07.12 RI do wiad. Kruk 1
RIRM