Rekordowa liczba pasażerów polskich kolei

W ubiegłym roku polskie koleje przewiozły 304 miliony pasażerów, co jest najlepszym wynikiem od 15 lat. Również masa przewiezionych towarów była najwyższa w ciągu ostatnich 6 lat. Jak wskazuje resort infrastruktury, to efekt ciągłych inwestycji, które poprawiają jakość infrastruktury kolejowej i taboru.   

W 2017 r. kolejowy transport pasażerski i towarowy zanotowały rekordowe wzrosty. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra podkreśla, że pasażerowie bardzo chętnie korzystali z usług przewozów kolejowych.

– Przewoźnicy pasażerscy przewieźli prawie 304 miliony pasażerów. Jest to najwięcej od 15 lat, przewoźnicy towarowi przewieźli prawie 240 milionów ton – to jest również największy wzrost od 6 lat – wskazał Ignacy Góra.

Największy przewoźnik w Polsce realizujący przewozy długodystansowe, spółka PKP Intercity, odnotowała wzrost liczby pasażerów o ponad 4,3 miliona w porównaniu do 2016 r. Natomiast największy przewoźnik regionalny Przewozy Regionalne o blisko 400 tysięcy pasażerów.

Jak zaznacza wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, polskie spółki kolejowe zaczęły inwestować w poprawę warunków podróżowania.

– Spółki kolejowe, przewoźnicy zaczęły realnie dbać o pasażerów i ta realność opiera się o poprawę taboru, o lepszą ofertę, jeśli chodzi o trasowanie pociągów i wiele innych elementów: w inwestycje w infrastrukturę. To zaczyna przynosić efekt – mówi Andrzej Bittel.

Pod koniec ubiegłego roku PKP Intercity przyjęły nową strategię taborową. Przewiduje ona m.in. modernizację ponad 700 wagonów pasażerskich i zakup 185 nowych. Kolej przewozi nie tylko coraz więcej pasażerów, ale także coraz więcej towarów. W zeszłym roku było to o 8 proc. więcej niż w 2016. Niestety ciągle duża cześć towarów transportowana jest po drogach – dodaje wiceminister infrastruktury.

– To są oczywiście gałęzie, które ze sobą konkurują i przewóz towaru pociągami ma ten walor, że jest bardziej ekologicznym środkiem transportu – wskazuje Andrzej Bittel.

Dr Sławomir Niecko, wiceprzewodniczący Klastra Logistyczno- Transportowego Północ-Południe, przekonuje, że przewoźnicy drogowi powinni korzystać z usług kolejowych.

– Dojdzie do tego momentu, że również nasze wielkie firmy transportowe będą chciały, żeby te samochody wsadzać na takie wagony kolejowe, które by to transportowały. Wagon dociera na miejsce, a tam już czekają kierowcy. Nie trzeba wtedy tych kierowców przewozić, bo można mieć tam miejscowych kierowców – mówi dr Sławomir Niecko.

Według szacunków PKP Intercity, zainteresowanie podróżami kolejowymi do 2030 r. powinno wzrosnąć prawie dwukrotnie. Do tego czasu znaczna część kolejowej infrastruktury będzie już zmodernizowana.

TV Trwam News/RIRM

drukuj
Tagi:

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl