fot. sxc.hu

Dzień Judaizmu w Polsce

Dziś w Polsce obchodzimy Dzień Judaizmu. Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce został ustanowiony przez Episkopat Polski w 1997 r. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii.

– Inicjatywa jest ważna, dlatego, że wychodzi naprzeciw nauczaniu Soboru Watykańskiego II i Papieży: Pawła VI, Pawła II, Benedykta XVI i obecnego Papieża Franciszka. To jest kierunek, który nadaje nam Stolica Apostolska i który jest podjęty właśnie w naszych diecezjach. Został podjęty przede wszystkim w odpowiedzi na nauczanie Jana Pawła II, który w 1986 roku zwrócił uwagę na to, że religia żydowska nie jest dla naszej religii rzeczywistością zewnętrzną, lecz czymś wewnętrznym. Zatem stosunek do niej jest inny, niż do jakiejkolwiek innej religii. Papież wyjaśnił, że wyznawcy judaizmu w pewien sposób są naszymi starszymi braćmi – powiedział ks. prof. Waldemar Chrostowski, biblista, były konsultor Rady Episkopatu Polski do spraw Dialogu Religijnego.

Główne obchody XVII Dnia Judaizmu odbędą się w tym roku w Sandomierzu. Z tej okazji również w Wyższej Szkole Filologii Hebrajskiej w Toruniu rozpoczęto cykl spotkań. Zaplanowano m.in. prelekcje i dyskusje poświęcone relacjom chrześcijańsko-żydowskim oraz modlitwy na kirkucie – dawnym cmentarzu żydowskim – i w katedrze.

Wczoraj odbył się wykład inauguracyjny ks. abp. Stanisława Gądeckiego. W prelekcji zwrócił on uwagę na podstawy dialogu między wiarą chrześcijańską, a judaizmem.

– Dialog jest konieczny, żeby zrozumieć, że chrześcijaństwo nie jest zniesieniem judaizmu, ale jest jego wypełnieniem – i to jest ta najistotniejsza sprawa, która dotyczy pojęć teologicznych – powiedział ks. abp Stanisław Gądecki.

Ks. abp Stanisław Gądecki podkreślił, że oprócz wymiaru teologicznego jest też wymiar czysto pragmatyczny w dialogu między-religijnym.

– Natomiast są też i płaszczyzny prostsze, pragmatyczne, które sugerują jednak, żeby – skoro ludzie zdają sobie sprawę z tego, że są dziećmi jednego Boga, a my przecież przyznajemy się do tego samego Boga – wypada,  żeby dzieci jednej i tej samej rodziny nie kłóciły się i nawzajem nie napadały. To jest taki motyw czysto pragmatyczny,  który też podnosi ten Dzień Judaizmu i powoli, powoli wprowadza w ten obieg życia duchowego Kościoła – dodał ks. abp Stanisław Gądecki.

Oprócz obchodów ogólnopolskich Dnia Judaizmu, w różnych miastach Polski trwają obchody lokalne. Organizowane są liczne wydarzenia kulturalne, prelekcje i wystawy.

RIRM 

drukuj