Walka o kolej w Sochaczewie

PKP Intercity kasuje najbardziej popularne połączenia z Warszawy do Sochaczewa. Dziś w obronie tych połączeń, rozpocznie się akcja protestacyjna, która potrwa do piątku.

Przed sochaczewskim dworcem, w specjalnie przygotowanym namiocie, w godzinach od 5.00 do 8.30, zbierane będą podpisy w obronie połączeń kolejowych Sochaczew – Warszawa. Podpisy będzie można składać również w biurze poselskim posła Małeckiego, przy ul. Narutowicza 1a w Sochaczewie.

Z niezrozumiałych powodów, decyzją PKP, od 9 grudnia nie będzie już pociągów o 16.00 i 16.36 z Warszawy Centralnej. Trudniej będzie też dostać się z Sochaczewa do Warszawy, zwłaszcza w godzinach porannych. Jak zaznacza poseł PiS Maciej Małecki, decyzja o likwidacji tych połączeń, zbiegła się ironicznie, z ogłoszonym przez Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej – Sławomira Nowaka – programem „Twoja Kolej”.

– Do tych pociągów wsiada bardzo wielu mieszkańców Sochaczewa i kolejnej stacji Łowicz. Natomiast w nowym rozkładzie jazdy od 9 grudnia – tych pociągów nie będzie. Zbiegło się to ironicznie – mogę powiedzieć, z nowym programem „Twoja Kolej”, który teraz minister Nowak i prezes PKP, szumie ogłosili. W tym programie zapewnia się, że podróż koleją – ponownie ma stać się przyjemnością. Słyszymy także takie slogany, jak chociażby „Pasażer jest najważniejszy” – powiedział pos. Maciej Małecki.

Poseł zwraca szczególną uwagę, na obietnice Zarządu PKP, który mówił, iż wszystkie projekty będą konsultowane z pasażerami. Jednak te obietnice nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Pos. Maciej Małecki mówi, iż – mieszkańcy Sochaczewa – czują się marginalizowani.

W związku z zaistniałą sytuacją, podjęto szereg działań. Poseł Małecki wystąpił z interpelacją do Sławomira Nowaka – Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, w sprawie planowanej likwidacji połączeń kolejowych Warszawa – Sochaczew. Wystosował także pismo do Janusza Malinowskiego, Prezesa PKP Intercity, z prośbą o spotkanie, a przede wszystkim o wyjaśnienia podjętej decyzji. Jak na razie poseł nie uzyskał żadnej odpowiedzi.

– Widać, że pasażer nie jest najważniejszy. Natomiast pisząc do Ministra, pisząc również do prezesa PKP Intercity, chcę uzyskać podstawowe informacje – czym spowodowana jest likwidacja najbardziej popularnych połączeń do Sochaczewa. Dlaczego mieszkańcy Sochaczewa i Łowicza, nie maja możliwości korzystania z usług PKP Intercity czyli pociągów pospiesznych TLK – w czasie największego zapotrzebowania? Wtedy kiedy wszyscy wracają z pracy – nie ma pospiesznego  z Warszawy. Chcę dowiedzieć się, w związku z tymi zapewnieniami o konsultacjach – jak było to badane. Czy takie badanie zostało przeprowadzone i jakie były wyniki? Bo z moich rozmów z ludźmi, którzy jeżdżą pociągami  – takich badań nie było – podkreślił pos. Małecki.

Poseł PiS Maciej Małecki oraz burmistrz miasta  Piotr Osiecki – organizatorzy, apelują o pomoc i zaangażowanie w podjętą inicjatywę.

 

RIRM

 

Warszawa, 21 listopada 2012 r.

Maciej Małecki
Poseł na Sejm RP
ul. Narutowicza 1a
96-500 Sochaczew

 

 

Szanowna Pani

Ewa Kopacz

Marszałek Sejmu RP

 

 

 

INTERPELACJA POSELSKA

Na podstawie art. 191 i art. 192 Regulaminu Sejmu RP, składam interpelację poselską.

 

Kierowaną do:

Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
w sprawie planowanej likwidacji połączeń kolejowych Warszawa – Sochaczew


 

Sochaczew, dnia 21 listopada 2012 r.

Pan Sławomir Nowak
Minister Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej

 

 

Szanowny Panie Ministrze,

 

Zwracam się do Pana z interpelacją dotyczącą planowanej likwidacji połączeń kolejowych Warszawa – Sochaczew. Wielu mieszkańców Sochaczewa koleją dojeżdża codziennie do pracy i nauki w Warszawie. Korzystają z transportu kolejowego pomimo nagminnych przykładów nieprzyjaznej podróżnym polityki poszczególnych spółek kolei, jak chociażby zaprzestanie wzajemnego honorowania biletów PKP Intercity i Kolei Mazowieckich od dnia 1 lipca 2012 r., którego dotyczyła  moja interpelacja z dn. 12 września 2012 r.

Moje oburzenie wzbudziła zapowiedź likwidacji połączeń Warszawa – Sochaczew w nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity, który ma wejść w życie od 9 grudnia 2012 r. Na skutek tej decyzji w godzinach szczytu – powrotu z pracy w Warszawie tj. między 15:00 a 18:00 podróżni PKP Intercity będą mieli do dyspozycji  zaledwie trzy pociągi o 15:05, 16:50 i 17:30 w miejsce dotychczasowych połączeń o 15:05, 16:00, 16:36 i 17:30. W wyniku planowanych zmian, pociąg TLK 17105 Lubuszanin przestanie zatrzymywać się w Sochaczewie i Łowiczu, a ponadto zostanie przesunięty z 16:00 na 18:05. W dodatku w godzinach szczytu pomiędzy 15.05 a 16.50 na linii Warszawa – Sochaczew nie będzie żadnego pociągu PKP Intercity. Według posiadanych przeze mnie informacji tylko z pociągu „Lubuszanin” każdego dnia w Sochaczewie wysiada około 150 podróżnych.

Zwracam także uwagę, iż PKP Intercity ograniczyło już poranne połączenia z Sochaczewa do Warszawy, likwidując pociąg o 6:00. Obecnie są pociągi TLK 5:24  i 5:42, ale niestety po zmianach  nie będzie już pociągu 5:42. Rozkład jazdy będzie wyglądał następująco: 5:34  i kolejny TLK  będzie dopiero o 7.58! 2,5 godziny bez pociągu TLK w godzinach szczytu! W okresie kilku miesięcy spółka PKP Intercity likwiduje kolejne połączenia w czasie największego zapotrzebowania na usługę – gdy ludzie jadą do pracy i wracają z pracy i szkoły.

Jako Minister Transportu powinien Pan być świadomy, że już dziś pociągi kursujące w godzinach szczytu są przepełnione i duża część pasażerów spędza całą, niekiedy niemal godzinną, podróż w ścisku i na stojąco. Zwracam uwagę, że z połączeń korzystają nie tylko osoby dojeżdżające do pracy, ale również osoby starsze na wizyty do lekarza w Warszawie oraz młodzież szkolna. Przykładowo w pociągach Kolei Mazowieckich już na drugiej stacji od Sochaczewa nie ma miejsc siedzących, a w połowie podróży, w miejscowości Błonie, ścisk jest już także wśród stojących.

Do pełni obrazu katastrofalnej sytuacji podróżnych należy dodać także i to, że przewoźnicy nie honorują nawzajem biletów okresowych odcinkowych. Czyli podróżny, który kupił bilet miesięczny na linie TLK w przypadku np. opóźnienia pociągu (bardzo częste przypadki) nie ma prawa jechać pociągiem Kolei Mazowieckich bez dodatkowej opłaty.

W zestawieniu  z powyższymi faktami na ironię zakrawają hasła programu „Twoja Kolej. Tak zmieniamy Grupę PKP” ogłoszonego przez Pana Ministra i Zarząd PKP w tych samych dniach, gdy likwidowane są popularne połączenia do Sochaczewa. Podobno przygotowanie programu zostało poprzedzone wielomiesięczną analizą, tymczasem wydaje się, że twórcy nie są świadomi tak podstawowej kwestii, że nie można likwidować kolejnych połączeń w godzinach szczytu, bo ludzie nie będą mieli czym dojechać do pracy, szkoły, a potem wrócić do domu.

Trudno zrozumieć w jaki sposób zamierzają Państwo realizować zapowiadany w programie priorytet „podniesienie komfortu podroży”, skoro jest oczywiste, że na skutek zmniejszenia liczby pociągów pasażerowie będą podróżować w jeszcze większym ścisku.

Dobitnym przykładem rozdźwięku pomiędzy wzniosłymi deklaracjami, a tym jak PKP naprawdę traktuje pasażerów, jest likwidacja najbardziej popularnych połączeń do Sochaczewa przy jednoczesnych obietnicach Zarządu PKP: „Co najważniejsze, wszystkie projekty będą konsultowane z Wami – Pasażerami, ponieważ to dla Was zmieniamy Grupę PKP”.

Panie Ministrze zamiast żmudnych i kosztownych konsultacji zapraszam Pana i Prezesa spółki PKP Intercity na Dworzec Centralny w Warszawie od poniedziałku do piątku przed godziną 16.00. Zobaczycie Panowie tłum podróżnych (klientów PKP Intercity) wsiadających z peronu III do pociągu do Sochaczewa i Łowicza, którzy przez złą decyzję urzędników zostaną pozbawieni najlepszych połączeń. Spółka natomiast straci kilkuset swoich klientów.

 

W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:

 

  1. Czym spowodowana jest likwidacja połączeń do Sochaczewa i Łowicza 16.00 i 16.36?
  2. Czym spowodowane jest pozbawienie mieszkańców Sochaczewa i Łowicza możliwości korzystania z usług PKP Intercity w czasie największego zapotrzebowania: pomiędzy 15.05 a 16.50?
  3. Czy przeprowadzone zostały badania ilu podróżnych korzysta z likwidowanych połączeń na odcinkach do Sochaczewa i Łowicza? Jeśli tak to w jaki sposób i kiedy było przeprowadzone badanie?
  4. Czy konduktorzy przekazują informacje, ilu podróżnych wsiada i wysiada w Sochaczewie oraz w jakich warunkach podróżują?
  5. W związku z cytowaną obietnicą Zarządu PKP, że „wszystkie projekty będą konsultowane z Wami – Pasażerami, ponieważ to dla Was zmieniamy Grupę PKP” proszę o informację kiedy i w jaki sposób likwidacja najpopularniejszych połączeń do Sochaczewa i Łowicza była konsultowana z mieszkańcami tych miejscowości – Klientami PKP Intercity?
  6. Jakie działania zamierza Pan podjąć w związku z przedstawionym przeze mnie problemem?

Łączę wyrazy szacunku

Maciej Małecki

Sochaczew, 20.11.2012 r.

 

Maciej Małecki

 

ul. Narutowicza 1a
96-500 Sochaczew

 

 

Pan Janusz Malinowski
Prezes Zarządu
„PKP Intercity” Spółka Akcyjna
ul. Żelazna 59a
00-848 Warszawa

 

 

Działając na podstawie art. 20 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora Dz.U. z 2011 nr poz. 29 zwracam się do Pana jako parlamentarzysta Ziemi Sochaczewskiej, w ramach prowadzonej przeze mnie interwencji i domagam się odstąpienia od likwidacji połączeń TLK Warszawa – Sochaczew w godzinach szczytu komunikacyjnego.

Proszę również o udzielenie następujących wyjaśnień:

Dlaczego PKP Intercity od 9 grudnia br. likwiduje połączenie TLK z Warszawy Centralnej godz.16.00 do Sochaczewa godz.16.36?

Dlaczego PKP Intercity likwiduje połączenie TLK z Warszawy Centralnej godz. 16.36 do Sochaczewa godz. 17.14?

Dlaczego w nowym rozkładzie jazdy w godzinach szczytu komunikacyjnego (kiedy jest największe zainteresowanie Państwa usługami u pasażerów – klientów PKP Intercity, powracających z pracy i szkoły do domu), pomiędzy godz. 15.05 a godz. 16.50, spółka PKP Intercity nie zapewnia żadnego pociągu relacji Warszawa – Sochaczew?

Dlaczego w szczytowych godzinach dojazdu podróżnych do pracy i szkoły, pomiędzy godzinami 5.34 a 7.58 spółka PKP Intercity nie zapewnia żadnego pociągu relacji Sochaczew – Warszawa?

Czy przed decyzją o likwidacji wymienionych połączeń kierowana przez Pana spółka przeprowadziła badanie: ilu pasażerów – klientów PKP Intercity – korzysta z likwidowanych połączeń? Jeśli tak to proszę o podanie informacji: w jaki sposób zostało przeprowadzone badanie? W jakim okresie? Proszę o podanie wyników. Proszę o podanie dat, w których było przeprowadzone badanie.

 

Łączę wyrazy szacunku                        

 

TŁUM PODRÓŻNYCH DO SOCHACZEWA                                                                                    

drukuj

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl