fot. Julia Marconi

[TYLKO U NAS] Ks. dr Z. Hanas SAC: Media katolickie mają nieporównywalnie mniejsze możliwości finansowe niż międzynarodowe koncerny medialne

Media katolickie mają nieporównywalnie mniejsze możliwości finansowe niż międzynarodowe koncerny medialne. Kondycja mediów katolickich zależy od aktywnego wspierania przez katolików odczuwających odpowiedzialność. Z personalnej perspektywy, są one prowadzone przez osoby wewnętrznie przekonane do słuszności ewangelicznej misji – powiedział podczas sympozjum WSKSiM „Oblicza kolonizacji mediów” ks. dr Zenon Hanas SAC, dyrektor Kancelarii Rektora UKSW i prezes Fundacji Rozwoju UKSW.

Ks. dr Zenon Hanas wskazał, jaką strukturę mają media katolickie.

Media katolickie w Polsce, we Włoszech czy na Malcie mają dość szeroką obecność w przestrzeni publicznej. Np. w Niemczech obecność mediów katolickich jest zdecydowanie mniejsza w porównaniu z tym, co mamy w Polsce. Struktura jest jednak zawsze podobna. Media katolickie obejmują różne typy mediów. Są to media drukowane – jak książki, prasa codzienna czy czasopisma – rozgłośnie radiowe, stacje telewizyjne, portale internetowe czy profile w mediach społecznościowych – powiedział dyrektor Kancelarii Rektora UKSW.

W strukturze mediów katolickich warto zwrócić uwagę na to, że przekazują one różne treści – mówił.

Z jednej strony przekazywane są treści religijne. Jednak media katolickie często nie ograniczają się do treści duszpasterskich czy ewangelizacyjnych. Prezentują one treści pozareligijne, tj. społeczne, informacyjne, rozrywkowe itp. Zatem spektrum treści, które są publikowane w mediach katolickich, jest bardzo szerokie – zwrócił uwagę prelegent konferencji w WSKSiM.

Media katolickie można również podzielić na sposób ich finansowania.

Przypomnijmy, że media katolickie funkcjonują też w mediach publicznych. Okienka, w których nadawane są programy katolickie w telewizji publicznej, są przestrzenią, gdzie emitowane to jest przy użytku środków publicznych. Mamy media, które są czysto komercyjne – utrzymywane z reklamy albo przez sponsorów – i są media społeczne. Warto sobie uświadomić, że media katolickie są rzeczywistością społeczną niezwykle skomplikowaną, złożoną i zazębiającą się ze sobą. Tworzą pewien ekosystem – zaznaczył ks. dr Hanas.

Prezes Fundacji Rozwoju UKSW przytoczył dane dotyczące wydawanej prasy parafialnej w naszym kraju.

Według danych z 2013 r., w Polsce wydawano 453 tytułów prasy parafialnej o periodyczności tygodniowej, dwutygodniowej, miesięcznej, dwumiesięcznej, kwartalnej oraz nieregularnej. Średnio na jedną diecezję przypadało 11 tytułów prasy parafialnej. W czterech diecezjach odnotowano wyraźnie wybiegającą ponad średnią krajową liczbę tytułów parafialnych: w Archidiecezji Katowickiej (84), w Archidiecezji Krakowskiej (41), w Diecezji Bielsko-Żywieckiej (36) oraz w Diecezji Gliwickiej (33). To pokazuje, że sposób komunikowania Kościoła i funkcjonowania mediów jest bardzo mocno zależny od tradycji i kultury. W tamtych diecezjach, które były częścią zaboru austriackiego, kultura tworzenia środowiska komunikacyjnego lokalnego jest niezwykle ważna. Warto zaznaczyć, że my, jako chrześcijanie, mamy możliwości komunikacyjne i tworzenie oddolnej edukacji, zachęcanie do tworzenia niskobudżetowych materiałów jest też pewną drogą do tego, żeby media katolickie istniały w naszej przestrzeni publicznej – zaznaczył duchowny.

Prelegent odniósł się również do statystyk dotyczących istniejących na terenie naszego kraju radiostacji katolickich.

Według danych z 2013 r., na terenie Polski jest 45 rozgłośni. Wydzielone jednostki diecezji (39 stacji), wydzielone jednostki zakonów i zgromadzeń zakonnych (4 stacje) oraz parafie (2 stacje). Jeżeli byśmy przeanalizowali tych 45 radiostacji pod kątem geograficznego zasięgu, to mamy jedną stację ogólnopolską – Radio Maryja, ponaddiecezjalnych jest 16 stacji, diecezjalnych – 24, parafialne i zakonne – po 2 stacje. Taki jest zasięg radiofonii katolickiej na terenie Polski. 36 stacji jest natomiast o charakterze komercyjnym, a 9 – społecznym – wskazał.

Jeśli chodzi o media audiowizualne, to jedynym ogólnopolskim medium katolickim jest TV Trwam. Natomiast są jeszcze media katolickie, które zaczynają wchodzić na polski rynek: Projekt TV Niepokalanów, Boska TV i EWTN Polska – dodał ks. dr Zenon Hanas SAC.

Dyrektor Kancelarii Rektora UKSW odniósł się również do kondycji finansowej mediów katolickich.

Media katolickie mają nieporównywalnie mniejsze możliwości finansowe niż międzynarodowe koncerny medialne. Kondycja mediów katolickich zależy od aktywnego wspierania przez katolików odczuwających odpowiedzialność. Ważna jest nasza odpowiedzialność za tworzenie mediów katolickich. Z personalnej perspektywy, są one prowadzone przez osoby wewnętrznie przekonane do słuszności ewangelicznej misji. Wielkim plusem i korzyścią jest, że bardzo wiele osób, którym zależy na tym, żeby Ewangelia była głoszona, angażuje się w te media. To jest wielki plus mediów katolickich. Mamy potężną rzeszę ludzi, którzy się angażują z wewnętrznego przekonania – zaznaczył prelegent.

RIRM

drukuj