[TYLKO U NAS] J. Polaczek: Fundusz Dróg Samorządowych to największe dofinansowanie odbudowy dróg lokalnych, jakie kiedykolwiek przewidziano ustawowo
Jest to największe finansowanie odbudowy dróg miejskich i gminnych, jakie kiedykolwiek było przewidziane w rozwiązaniach natury ustawowej. (…) Jeśli porównamy dzisiejsze nakłady, które akurat w tym roku już są rekordowe, (…) a odniesiemy się do tych propozycji stabilnego finansowania na poziomie średnio 6 mld złotych rocznie w samym Funduszu Dróg Samorządowych, to tutaj jest ogromna zmiana – mówił we wtorkowych „Aktualnościach dnia” na antenie Radia Maryja poseł Jerzy Polaczek, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury.
Sejm pracuje nad projektem ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych. Jerzy Polaczek podkreślił, że ten projekt to największe finansowe wsparcie w celach inwestycji drogowych, jakie do tej pory zaplanowano.
– Jest to największe finansowanie odbudowy dróg miejskich i gminnych, jakie kiedykolwiek było przewidziane w rozwiązaniach natury ustawowej. Fundusz Dróg Samorządowych będzie państwowym funduszem celowym. Jeśli porównamy dzisiejsze nakłady, które akurat w tym roku już są rekordowe (to jest co najmniej 1,3 mld złotych), a odniesiemy się do tych propozycji stabilnego finansowania na poziomie średnio 6 mld złotych rocznie w samym Funduszu Dróg Samorządowych, to tutaj jest ogromna zmiana – zaznaczył poseł PiS.
To także praktyczna odpowiedź na postulaty, które w ostatnich latach formułowały środowiska samorządowe – zauważył wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury.
– One przede wszystkim dotyczą wielkości nakładów niezbędnych dla poprawy funkcjonowania i stanu technicznego sieci dróg gminnych. Chciałbym zwrócić uwagę na dwie kwestie, które są bardzo charakterystyczne. Po pierwsze: to jest procentowo największe wsparcie dla gmin mniej bogatych (do 80 proc. wartości inwestycji), a w przypadku również przedmiotu tego, co ten fundusz będzie finansował, to zwróciłbym uwagę na bardzo zaniedbane tematy modernizacji, przebudowy czy też budowy mostów w ciągach dróg samorządowych. To jest jeden z najbardziej zaniedbanych tematów, na który wielokrotnie zwracała uwagę Najwyższa Izba Kontroli – akcentował gość „Aktualności dnia”.
Finansowe wsparcie na drogi lokalne ma również na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego – wskazał były minister transportu.
– Istotą tych nakładów na przebudowę dróg lokalnych jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i likwidacja różnych niebezpiecznych miejsc na sieci dróg samorządowych. W kontekście dróg samorządowych i krajowych to jest propozycja, która przede wszystkim podnosi w efekcie jakość poruszania się na drogach lokalnych i również będą uwzględniały w tych nowych rozwiązaniach takie elementy, jak np. projekty kompleksowego programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w mieście czy w gminie, niejako związanej przy okazji z przebudową części sieci dróg – wyjaśnił polityk.
Jerzy Polaczek przypomniał również, jakie źródła będą zasilać finansowo Fundusz Dróg Samorządowych.
– Oprócz wpływów z budżetu ten fundusz, będący państwowym funduszem celowym, będzie również zasilany środkami pochodzącymi z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Tutaj dochodzi kwota średnio rocznie ok. 1,4 mld złotych. Częściowo będą to również środki z Państwowego Gospodarstwa Leśnego „Lasy Państwowe”. Ustawa wprowadza również mechanizm dofinansowania tegoż funduszu poprzez zyski jednoosobowych spółek Skarbu Państwa czy też możliwość przekazania skarbowych papierów wartościowych na rzecz Funduszu Dróg Samorządowych – tłumaczył poseł PiS.
Całość rozmowy z posłem Jerzym Polaczkiem w audycji „Aktualności dnia” dostępna jest [tutaj].
RIRM