Próba sparaliżowania polskiej kolei?
Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego bada sprawę czwartkowego zakłócenia ruchu kolejowego. W mediach pojawiają się informacje o ataku rosyjskich hakerów.
Czwartek około godz. 5.00 rano wykoleja się pociąg PKP Intercity relacji Białystok – Warszawa Zachodnia. Około południa w Skierniewicach lokomotywa PKP Cargo wypada z szyn po zderzeniu ze składem Kolei Mazowieckich. Do tego dochodzi wykolejenie pociągu towarowego w Poznaniu.
– Przyznam szczerze, że w pamięci i w statystykach szukaliśmy takiego dnia, ale nawet ci z nas, którzy pracują najdłużej w firmie, takiego dnia nie pamiętają – mówił wiceprezes zarządu PKP PLK, Mirosław Skubiszyński.
Zdarzenie doprowadziły do poważnych utrudnień w ruchu kolejowym. Na tym jednak nie koniec. W nocy z piątku na sobotę doszło do włamania na częstotliwość polskich kolei i nieuprawnionego nadania sygnału radio-stop. Powoduje on alarmowe zatrzymanie pociągów. Według nieoficjalnych doniesień w tle było słychać hymn Rosji.
PILNE! Zanotowano ataki na infrastrukturę kolejową. Kolejarze w całej Polsce słyszeli komunikaty zatrzymujące pociągi oraz… hymn Rosji. Podobne przypadki zarejestrowano w Szczecinie, Gdyni, Kołobrzegu, Ostrowie, Pleszewie, Pile, Gnieźnie. W Szczecinie wstrzymano ruch towarowy… pic.twitter.com/8ErH212617
— Krzysztof Łuksza (@krz_luksza) August 25, 2023
W wyniku zdarzenia ponad 20 pociągów było opóźnionych. Ze względów bezpieczeństwie na ponad dwie godziny wstrzymano także ruch pociągów towarowych. Sprawą zajmuję się Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
– ABW otrzymała zgłoszenie dotyczące nieautoryzowanego wykorzystania systemu łączności służącego do zarządzenia ruchem kolejowym w Polsce. ABW prowadzi czynności wyjaśniające – poinformował zastępca ministra koordynatora służb specjalnych, Stanisław Żaryn.
Agenci wyjaśniają sprawę we współpracy z polską Policją, Strażą Ochrony Kolei, a także z Urzędem Komunikacji Elektronicznej.
– Czynności zmierzają do wyjaśnienia tego incydentu i jego natury. W tej chwili nie wykluczamy żadnych scenariuszy (…). Nieautoryzowane użycie systemu łączności zdestabilizowało część ruchu kolejowego i musi być wyjaśnione z uwagi na aktualny stan zagrożeń dla państwa polskiego; z uwagi na wyzwania, które wiążą się z działaniami przeciwko Polsce. ABW wszystkie tego typu sygnały traktuje bardzo poważnie – oświadczył Stanisław Żaryn.
Zdarzenie, jak podkreślił minister Żaryn, nie stanowiło zagrożenia dla zdrowia i życia pasażerów. Co więcej, nie ma też zagrożenia dla ruchu kolejowego w naszym kraju. Służby informują, że w tej chwili nie ma też żadnych sygnałów, które pozwalałyby na łączenie użycia sygnału bezpieczeństwa z czwartkowymi incydentami.
TV Trwam News