Port Szczecin-Świnoujście odcięto od dofinansowania. Politycy PiS: Wracamy do czasów, gdy inwestycje na Pomorzu Zachodnim będą pomijane
Rząd nie przeznaczył ani złotówki na rozwój portu Szczecin-Świnoujście. Wracamy do czasów, gdy inwestycje na Pomorzu Zachodnim będą pomijane – wskazują posłowie Prawa i Sprawiedliwości.
Port Szczecin-Świnoujście nie znalazł się na liście dofinansowania z CUPT, czyli z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Ponadto rząd Donalda Tuska przeznaczył ponad 200 mln złotych na porty trójmiejskie. Dofinansowanie otrzymał też chiński operator. Natomiast ani złotówka nie trafi – w ramach dofinansowań – do portu Szczecin-Świnoujście. Były minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, obecnie poseł Prawa i Sprawiedliwości, Marek Gróbarczyk, mówił o bulwersującym zachowaniu rządzących.
– Rządzący to nikt inny tylko minister odpowiedzialny za gospodarkę morską – ze Szczecina, pan Marchewka – który dopuścił do dość niebywałej sytuacji. Port Szczecin-Świnoujście został całkowicie wycięty z projektów CUPT – Centrum Unijnych Projektów Transportowych – zaznaczył poseł Marek Gróbarczyk.
Rząd Tuska na porty trójmiejskie przeznaczył ponad 200 mln zł, w tym dofinansował chińskiego operatora Hutchison Ports, kwotą 26,5 mln zł. Port Szczecin-Świnoujście otrzymał 0 zł w ramach dofinansowań z CUPT. Pomorze Zachodnie to dla Tuska plankton. pic.twitter.com/KZYwEFwJaA
— Marek Gróbarczyk (@marekgrobarczyk) April 15, 2025
Wszystkie porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej otrzymały dofinansowania, z wyjątkiem portu Szczecin-Świnoujście. W związku z odcięciem portu od finansowania rodzi się wiele pytań o kondycję budżetu i ewentualne przyszłe inwestycje.
– Nie będzie żadnych pieniędzy na tor podejściowy do Świnoujścia, jak również na terminal kontenerowy, który ma być realizowany i tak gorąco jest zapewniany, że będzie realizowany – wskazał Marek Gróbarczyk.
Posłowie Prawa i Sprawiedliwości dopatrują się tu pewnej powtarzalności. Wskazują, że wszystkie inwestycje, które mają być wykonane na zachodzie kraju, muszą najpierw zdobyć zgodę rządu w Berlinie.
– Jeżeli tutaj nie będzie rozwoju, to pytanie, czemu to ma służyć? – pytał poseł PiS, Zbigniew Bogucki.
Zarząd portu Szczecin-Świnoujście broni się i twierdzi, że w ogóle nie mógł o pieniądze z CUPT wystąpić. Również ten argument podważają posłowie Prawa i Sprawiedliwości.
TV Trwam News