Poczta Polska ostrzega przed SMS-ami z informacją o dopłacie do przesyłki
Poczta Polska ostrzega przed nowymi oszustwami phishingowymi w SMS-ach. Przestępstwo polega na wysyłaniu wiadomości z informacją o konieczności dopłaty do przesyłki, w której jest link do sfałszowanej strony www, udającej witrynę Poczty Polskiej – podała spółka.
W piątkowym komunikacie Poczta Polska poinformowała, że w ostatnich dniach powtarzają się ataki na klientów w SMS-ach.
„Sprawcy podszywają się pod Pocztę w wysłanych SMS-ach, w których informują o konieczności dopłaty do oczekiwanej rzekomej przesyłki. W innym wariancie przekrętu oszuści telefonują do klientów Poczty, by zdobyć ich adres także pod pretekstem oczekującej do doręczenia przesyłki. Szukają danych adresowych informacji o wartościowych przedmiotach” – wskazała spółka.
Uwaga na kolejne akcje phishingowe z wykorzystaniem marki @PocztaPolska. Cyberprzestępcy podszywają się pod @PocztaPolska w wysyłanych wiadomościach sms. ▶️https://t.co/pgd60iwn96 pic.twitter.com/vqb2R5pMUd
— PocztaPolska (@PocztaPolska) January 14, 2022
Według Poczty, podszywanie się pod spółkę w SMS-ach kierowanych do klientów stało się nowym rodzajem oszustwa.
„Przestępstwo polega na wysłaniu SMS-ów do potencjalnych klientów Poczty Polskiej, informowanie ich, że konieczne jest dokonanie dopłaty do przesyłki, na którą czekają. Załączony link przenosi tymczasem do sfałszowanej strony www, udającej witrynę Poczty Polskiej” – podała Poczta Polska.
Jak wskazano, utrata niewielkiej żądanej sumy pieniędzy wynikającej z dopłaty nie jest najbardziej dotkliwa, o wiele boleśniejsze może okazać się przekazanie oszustom danych, na podstawie których mogą doprowadzić do kradzieży środków z konta.
Poczta ostrzega, że przestępcy starają się także modyfikować metodę oszustwa „na wnuczka”, tym razem podają się za pocztowca i dzwonią z informacją o czekającej do doręczenia przesyłce.
„Starają się wyłudzić od klientów dane adresowe. Następnie do tych samych osób dzwoni oszust podający się za policjanta ścigającego oszusta od paczki i wypytuje o wartościowe rzeczy znajdujące się w mieszkaniu” – wyjaśniła spółka.
Spółka apeluje do klientów o czujność. Podkreśla, że wiadomość z żądaniem dopłaty (szczególnie w innej walucie niż złoty) do przesyłki nie jest stosowana przez Pocztę Polską i taka wiadomość najprawdopodobniej jest fałszywa.
Według Poczty nie powinno się podawać danych osobistych oraz przekazywać jakichkolwiek pieniędzy wskutek takich jak opisane kontaktów z nieznajomymi. Nie należy klikać także w linki załączone do niewiadomego pochodzenia wiadomości SMS. Podobnie należy zachować się w przypadku e-maili, które używane były do podobnych przestępstw nieco wcześniej.
Poczta Polska jest największym operatorem na rodzimym rynku – zatrudnia ponad 80 tys. pracowników; jej sieć obejmuje 7600 placówek, filii i agencji pocztowych.
PAP